دوره 0، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1387 1387 )                   جلد 0 شماره 7 صفحات 55-92 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mystical annihilation (Fanā) and Eternal life (Baqā). مطالعات عرفانی. 2008; 0 (7) :55-92
URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-248-fa.html
جلالی پندری یدالله، زینی مهری. فنـای عارفانه، بقـای جاودانه. مطالعات عرفانی. 1387; 0 (7) :55-92

URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-248-fa.html


دانشيار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد
چکیده:   (3175 مشاهده)
عرفان زیباترین،‌ لطیف‌ترین و هنری‌ترین نگاه به مذهب است. عارفان با نگاهی ذوقی و جمال شناسانه همه پدیده‌های دینی و طبیعی را تأویل کرده اند و آرمانی‌ترین و ذوقی‌ترین بازنمودها را ارائه داده‌اند. یکی از پدیده‌های بازنگریسته شده عرفانی که شکلی آرمانی، دلخواه و شورانگیز یافته، «مرگ» است. عارف- همانند دیگر انسان ها- در پی بی‌مرگی است. خارخار جاودانه زیستن، سودای عشقی را در او برمی‌انگیزد که در پیوند با معشوق همیشه زنده، و پیوسته ماندگار، خود به ماندگاری جاوید دست ‌یابد. از این رو، ستیز ناسازها را می‌آغازد و با تلاشی بی‌وقفه و مشتاقانه نیمه افلاکی(روح) را از نیمه خاکی(تن) رها می‌سازد تا به وصال معشوق دست یابد و جاودانه گردد. این نوشتار به واکاوی اندیشه‌های عارفان در مورد مرگ و انواع آن می‌پردازد. در رویارویی فنا(باور عرفان ایرانی) با نیروانا(باور عرفان بودایی)، شاهکار اندیشه عرفان ایرانی را در تکامل بخشیدن به نیروانا، یعنی رسیدن به هستی واقعی تبیین می‌نماید؛ آن گاه با نگاهی گذرا، چگونگی نمود اندیشه فنا را در ادب و عرفان پارسی بازمی‌نمایاند؛ و در بخشی دیگر به بررسی فنا به عنوان خاستگاه شطحیات عارفان می‌پردازد.
متن کامل [RAR 2171 kb]   (355 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات عرفانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | MYSTICISM STUDIES

Designed & Developed by : Yektaweb