دوره 0، شماره 6 - ( پاییز و زمستان 1386 1386 )                   جلد 0 شماره 6 صفحات 5-32 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasani N. Satan’s Face in the Works of ‘Eyn al-Qozāt Hamadāni. مطالعات عرفانی. 2007; 0 (6) :5-32
URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-254-fa.html
حسنی نرگس. سیمای ابلیس در آثار عین القضات همدانی. مطالعات عرفانی. 1386; 0 (6) :5-32

URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-254-fa.html


كارشناس ارشد ادبیات فارسی
چکیده:   (4731 مشاهده)
اگر حسین منصور حلاج را مؤسس نظریه دفاع از ابلیس بدانیم، بی شک عین القضات همدانی گسترش دهنده و مفسر بی همتای این نظریه است، او مبانی این نظریه را وامدار حلاج است ولی تقریر تازه و بدیعی از واقعه طرد و لع نت شدن ابلیس ارائه می کند که او را در زمره بزرگترین مدافعان و ستایش گران ابلیس قرار می دهد. این مقاله با استناد به آرای عین القضات همدانی سیمای اجمالی ابلیس در آثار او را ترسیم می کند و به تبیین مبانی دفاع او از این عصیانگرِ مطرود می پردازد. ابلیس در آثار عین القضات همدانی سیمایی دوگانه دارد؛ یکی چهره ای که از آن اغلب با عنوان شیطان که وسوسه گر و گمراه کننده آدمیان است، یاد می کند؛ دیگری چهره ای است که در خلال دفاعیات و ستایش او از ابلیس ترسیم می شود، از دیدگاه او ابلیس عاشق پخته ای است که از فرمان معشوق تمرّد می کند تا کمال خویش را بنماید، تا به جهانیان ثابت کند که او و تنها او از اراده حقیقی خداوند در این فرمان آگاه بود و اراده خدا چیزی نبود جز تمرّد عاشق هزار ساله اش از سجده کردن به غیر او.
متن کامل [RAR 352 kb]   (928 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات عرفانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | MYSTICISM STUDIES

Designed & Developed by : Yektaweb