دوره 0، شماره 6 - ( پاییز و زمستان 1386 1386 )                   جلد 0 شماره 6 صفحات 33-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bodily Ascension of the Prophet from 'Attār's Viewpoint in his Asrārnāmah. مطالعات عرفانی. 2007; 0 (6) :33-52
URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-255-fa.html
خوشحال دستجردی طاهره. عروج جسمانی پیامبر(ص) از دیدگاه عطار نیشابوری در منظومه اسرارنامه. مطالعات عرفانی. 1386; 0 (6) :33-52

URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-255-fa.html


دانشيار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3209 مشاهده)
در بینش عطار نیشابوری عارف معروف قرن هفتم در سیر و سلوک نه تنها باطن و درون بلکه جسم (بدن) نیز دچار تغییر و تحول می شود و در مسیر روند ی تکاملی قرار می گیرد،وی در آثار مهم خود از جمله اسرارنامه، الهی نامه و مصیبت نامه ضمن بحث دربار ه کمال معنوی و روحانی عارف تعالی و ترقی بدن را نیز مطرح می کند. به نظر عطار وقتی عارف با من نفسانی خود مبارزه کند و آن را محو گرداند نه تنها جان و یا روح روشن و تابان می شود، بلکه جسم مادی نیز شفاف و نورانی می شود و به مرز روح لطیف و فرامادی م ی رسد، او سپس به صفا و پاکی جسم پیامبر اشاره می کند و می گوید جسم یا بدن پیامبر پاک و شفاف و نورانی و دارای ویژگ یها و خواص روح فرامادی بود، به همین جهت همانند روح قابلیت عروج داشت و آن حضرت در شب معراج با جسم خود به آسمان ها و افلاک عروج نمود. هدف نگارنده در این مقاله این است که با توجه به شعر عطار نیشابوری تا حدودی روشن نماید که بر اثر ریاضت و جهاد با نفس ماد ی، روح به سرچشمه و منبع کمال مطلق می پیوندد و در این روند تکاملی جسم نیز دچار تغی یر و تحول کمالی می شود و صفات و ویژگی های روح فرامادی رامی یابد.
متن کامل [RAR 286 kb]   (404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات عرفانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | MYSTICISM STUDIES

Designed & Developed by : Yektaweb