دوره 0، شماره 3 - ( بهار و تابستان 1385 )                   جلد 0 شماره 3 صفحات 15-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pournamdarian T. The logic of conversation In Mystical Lyrics. مطالعات عرفانی. 2006; 0 (3) :15-30
URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-270-fa.html
پورنامداریان تقی. منطق گفتگو و غزل عرفانی. مطالعات عرفانی. 1385; 0 (3) :15-30

URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-270-fa.html


استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده:   (3681 مشاهده)
منطق گفتگو در حال عادی بر سه پایۀ متکلم (من)، مخاطب (تو) و موضوع (او) استوار است و سه حالت دارد:1. من در بارۀ او با تو سخن می‌گوید؛ 2. من در بارۀ تو با تو سخن می‌گوید ؛ 3. من در بارۀ من با تو سخن می‌گوید. در این گفتار پس از توضیحِ این نکته‌ها، به این نکته پرداخته شده که این منطق در غرل عرفانی به چند شیوه شکسته می‌شود و در نتیجه آن را محتاج تفسیر و تأویل می‌سازد. از برجسته‌ترین مواردِ این شکست، آن‌جاست که من (متکلم/ شاعر) خود در مقام مخاطب مستقیم(تو) قرار می گیرد و در نتیجه مخاطبِ غیر مستقیم (خواننده/ شنونده) نقش من (متکلم) را درست در نمی‌یابد. در این‌گونه گفتگو، من در عین حال که متکلم است در باطن مخاطب مستقیم و راویِ منِ دیگری است که می‌توان آن را فرامن نامید. در این‌گونه گفتگو، من حالتی ناخودآگاهانه دارد و واسطه‌ای است که کلامِ بی حرف و صوتِ فرامن، از طریق او تبدیل به حرف و صوت می‌شود. یعنی منِ این‌گونه غزل‌ها به گونه‌ای «گویای خاموش» و «خاموش گویا»ست. بر پایۀ شرح این نکته‌ها، غزلِ مولانا با مطلعِ «اه که بی رنگ و بی نشان که منم» تحلیل‌گونه‌ای شده و سه مرحلۀ سلوک عرفانی: شریعت، طریقت و حقیقت، در آن نشان داده شده است.
متن کامل [RAR 930 kb]   (416 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات عرفانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | MYSTICISM STUDIES

Designed & Developed by : Yektaweb