دوره 0، شماره 3 - ( بهار و تابستان 1385 )                   جلد 0 شماره 3 صفحات 63-72 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nourian M. In the name of God Mawlana's Thinking of Rhymes. مطالعات عرفانی. 2006; 0 (3) :63-72
URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-273-fa.html
نوریان مهدی. قافیه‌اندیشی مولانا. مطالعات عرفانی. 1385; 0 (3) :63-72

URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-273-fa.html


استاد دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2451 مشاهده)
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، با سرودن اشعار خود ـ که گاهی آن را قافیه‌اندیشی نامیده ‌است‌ ـ دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده‌ است. .بعضی کسان پنداشته‌اند که هر کجا مولانا از قافیه‌اندیشی و تکرار ارکان عروضی به ستوه آمده و از آن اظهار دلتنگی کرده ‌است منظورش نفی لزوم وزن و قافیه برای شعر بوده‌ و این دو رکن اساسی شاعری را که تا روزگار ما هیچ یک از پیشینیان منکر ضرورتشان نبوده‌اند، چندان لازم نمی‌دانسته‌ است. در این گفتار با شواهد و دلایل گوناگون نشان داده ‌می‌شود که مولانا نه تنها هیچ‌گاه شعری بدون وزن و قافیه نسروده، بلکه برای آن اهمیت و ارزش مضاعف قائل بوده ‌است و غور وتأمّل او در دواوین شاعران عرب‌زبان و پارسی‌گوی، سرودن شعر موزون و مقفّی را چنان با طبع او آمیخته که هزاران بیت شعر عالی و بی‌همتا بدون کم‌ترین تکلّف و تصنّع بر زبان او جاری شده است.
متن کامل [RAR 0 kb]   (239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات عرفانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | MYSTICISM STUDIES

Designed & Developed by : Yektaweb