دوره 0، شماره 3 - ( بهار و تابستان 1385 )                   جلد 0 شماره 3 صفحات 73-90 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

حیدری حسن. خضر، اسکندر و آب حیات جایگاه خضر در برخی متون عرفانی نظم و نثر فارسی. مطالعات عرفانی. 1385; 0 (3) :73-90

URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-274-fa.html


استاديار دانشگاه اراک
چکیده:   (4021 مشاهده)
داستان خضر و اسکندر، و افسانۀ آب حیات یکی از نکته‌هایی است که در شعر و ادب، تاریخ، تفسیر و متون عرفانی بازتاب بسیار داشته و در بارۀ آن‌ها از حقیقت تا افسانه و اسطوره، چیزهای بسیار گفته شده است. در این گفتار نخست پیشینۀ آب حیات و چشمۀ زندگی را که رمزی است از آرزوی جاودانگی و بی مرگی، در اسطوره‌های ایران، مصر، بین النهرین و .... پی گرفته‌ایم، سپس داستان خضر و اسکندر را بویژه در متون ادبی و تفسیری دنبال کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که داستان‌های اینان از چه زمانی و در چه کتاب‌هایی و چگونه آمده است. در ضمن ماجراهای این دو را با برخی از اسطوره‌ها مانند اسطورۀ گیل‌گمش، نیز با روایت‌هایی از کتاب مقدّس مقایسه کرده‌ایم. سپس به برداشت‌ها و تأویل‌هایی که از آب حیات و خضر شده پرداخته‌ایم. از استفاده‌های ادبی به صورت تشبیه و استعاره گرفته تا استفاده‌های نمادین و سمبلیک عرفانی و دینی. و در ضمن توضیح این‌که خضر در متون نمادین و عرفانی نقش منجی، راهنما و مرشد دارد، با جست‌و‌جویی در آثار منظوم و منثور عرفانی، گزارش‌هایی آورده‌ایم در بارۀ برخی از کسانی چون محیی الدین عربی، سنایی و ... که با خضر دیدار داشته‌اند و یا از دست او خرقه پوشیده‌اند.
متن کامل [RAR 1027 kb]   (539 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات عرفانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | MYSTICISM STUDIES

Designed & Developed by : Yektaweb