دوره 0، شماره 17 - ( بهار و تابستان 1392 )                   جلد 0 شماره 17 صفحات 21-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poortolami M. The Alphabet of God's Major Name in Theoretical Gnostic. مطالعات عرفانی. 2013; 0 (17) :21-38
URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-566-fa.html
پورطولمی منیرالسادات، رجبی کبودچشمه معصومه. مبانی حکمی اسم اعظم در عرفان نظری. مطالعات عرفانی. 1392; 0 (17) :21-38

URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-566-fa.html


عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج ، poortolami@kiau.ac.ir
چکیده:   (1194 مشاهده)
ارائۀ تبیینی صحیح دربارۀ مفهوم اسم اعظم و جایگاه آن در نظام اندیشۀ عرفانی، و سپس چگونگی به کارگیری معرفت حاصل از آن در حیات علمی و معنوی انسان‌ها، از طریق شناخت مصداق و مظهر واقعی اسم اعظم، مسئلۀ مهمی است که تحقیق حاضر به آن پرداخته است. در بینش عرفانی، هریک از اسماء خداوند، مظهری از مظاهر کمالات الهی‌اند و اسم اعظم، جامع جمیع کمالات حق است؛ یعنی اسمی است که می تواند همه کمالات حق تعالی را به منصۀ ظهور برساند و در بین مظاهر اسماء خداوند، آن مظهری که آیینۀ تمام‌نما بوده و یکجا حکایتگر همۀ کمالات و اسماء الهی باشد، انسان کامل است. مفهوم حقیقت محمدیه نیز در ارتباط با اسم اعظم و انسان کامل، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت این نتیجه به دست می‌آید که حقیقت محمدیه، مقام و جایگاهی است که ظهور یافته در انسانی که جامع اسما و صفات الهی باشد و در عین حال، به صورت انسان کامل هر عصری تجلی کرده است. 
متن کامل [PDF 240 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات عرفانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | MYSTICISM STUDIES

Designed & Developed by : Yektaweb