دوره 0، شماره 17 - ( بهار و تابستان 1392 )                   جلد 0 شماره 17 صفحات 205-232 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nozhat B. Bahā’ al-din Walad and Continuing the Tradition of Education Letter writing in the Islamic theosophy and Persian literature. مطالعات عرفانی. 2013; 0 (17) :205-232
URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-573-fa.html
نزهت بهمن. بهاء ولد و تداوم سنت معارف‌نامه‌نویسی در عرفان و ادب فارسی. مطالعات عرفانی. 1392; 0 (17) :205-232

URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-573-fa.html


دانشيار دانشگاه اروميه ، bahmannozhat@yahoo.com; b.nozhat@urmia.ac.ir
چکیده:   (862 مشاهده)
کتاب‌های معارف در پیوند با ادبیات دینی، رویکردها و دیدگاه‌های متفاوت و در عین حال، ژرف و عمیقی را در باب آرا و افکار عرفانی ارائه می‌دهند. این کتاب‌ها در مقام یک نوع ادبی با کتابِ معارف بهاء ولد آغاز می‌شود و در خانوادۀ عرفانی او، به واسطۀ جانشینانش تداوم می‌یابد. از کتب عرفانی که با عنوان «معارف» در ادبیات عرفانی مشهور شده و در تاریخ تفکر عرفانی، نقش بسزایی داشته و بر نحله‌های فکریِ بعد از خود، تأثیر چشمگیری گذاشته‌اند، می‌توان به کتب معارف بهاء ولد، معارف سید برهان‌الدین محقق ترمذی، معارف مولانا و معارف سلطان ولد اشاره کرد. در مقالۀ حاضر، ضمن اینکه چگونگی ظهور کتب معارف و درون‌مایه‌های عرفانی و ادبی آن‌ها بررسی می‌شود، با اشاره به تاریخ تکوین آن‌ها که در دهه‌های اول قرن چهارم هجری بوده است، به معرفی برجسته‌ترین نمونۀ این نوع ادبی پرداخته‌ایم.
متن کامل [PDF 396 kb]   (268 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات عرفانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | MYSTICISM STUDIES

Designed & Developed by : Yektaweb