دوره 0، شماره 19 - ( بهارو تابستان 1393 1393 )                   جلد 0 شماره 19 صفحات 143-174 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Viewpoint of ‘Attār about Non-Being (‘Adam). مطالعات عرفانی. 2014; 0 (19) :143-174
URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-656-fa.html
غریب حسینی زهرا، صرفی محمدرضا، رشیدی کریم. دیدگاه عطار نیشابوری در خصوص عدم. مطالعات عرفانی. 1393; 0 (19) :143-174

URL: http://s-erfani.kashanu.ac.ir/article-1-656-fa.html


کارشناس ارشد
چکیده:   (553 مشاهده)
مسأله عدم به موازات مسأله وجود، یکی از مهم‌ترین مباحثی است که همواره در شمار افکار اصلی فلاسفه و عرفا بوده است. عطار نیشابوری، با تسلط در مبانی حکمت و عرفان اسلامی، دیدگاه خود را در خصوص عدم با اشارات لطیف و مضمون آفرینی‌های ظریف به وضوح نمایان ساخته است. از دیدگاه عطار؛ «عدم، عدم به نام است» و در واقع یک مرحله از مراحل ظهور نور وجود به شمار می‌آید. وی در استدلالی دیالکتیکی بیان می‌کند: ورای ذات حق چیز دگری نیست و دو عالم فرزند عدم‌اند و ندر نگاه عشق است که عدم و وجود یکسان می‌گردد. این پژوهش که به روش اسنادی انجام شده، نخست نگرش‌های بزرگان در خصوص رابطه عدم و وجود، قلمرو معنایی عدم، خاستگاه مطلق هستی و چشم‌انداز معنایی فنا و مرگ رت مورد بررسی قرار داده است. سپس با ذکر اشعاری از عطار به جهان‌بینی وی در این زمینه پرداخته است؛ زیرا در پرتو شناخت دقیق سهم معرفتی عطار، از عدم می‌توان بسیاری از دقایق و نکات تصوف و عرفان اسلامی را تجزیه و تحلیل نمود.
واژه‌های کلیدی: عدم، وجود، فنا و مرگ، عشق، عطار.
متن کامل [PDF 305 kb]   (249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات عرفانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | MYSTICISM STUDIES

Designed & Developed by : Yektaweb