بقلی، روزبهان (1394)، کشف الأسرار و مکاشفات الأنوار، تصحیح و ترجمۀ مریم حسینی، تهران: سخن.
بلخاری قهی، حسن (1394)، نظریۀ هنر و زیبایی در تمدن اسلامی، تهران: سورۀ مهر.
پهلوان، امیرحسین و رضایی، محمد (1394)، «جُستاری در باب معراجنامۀ بایزید بسطامی»، مجموعه مقالههای دهمین همایش ترویج ادب، دانشگاه محقق اردبیلی، 596ـ607 .
پورنامداریان، تقی (1391)، رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، تهران: علمی و فرهنگی
تاجدینی، علی (1383)، فرهنگ نمادها و نشانهها در اندیشۀ مولانا، تهران: سروش
تفضلی، احمد (1376)، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران: سخن.
جمالی، شهروز (1389)، «معراج و بازتاب آن در ادب فارسی»، عرفانیات در ادب فارسی، دوره1، شمارۀ 2، 61ـ۷۴.
کهدویی، محمدکاظم و همکاران (1389)، «بررسی و تطبیق گزارههای چند معراجنامۀ کهن و مقایسۀ آنها با معراجنامۀ شفیعیکدکنی»، جُستارهای ادبی، شمارۀ 168، 51ـ۷۰.
محمدزاده، نادر و کثیرلو، بهروز (1392)، »معراج در تفاسیر عرفانی»، فصلنامۀ عرفاناسلامی، تابستان 1392، دورۀ 9، شمارۀ 36، 39ـ55.
محمودی، مریم (1389)، «بررسی و تحلیل نماد دریا در آثار عطار»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، دورۀ 2، شمارۀ 8، 173ـ193.
منوچهری دامغانی، ابوالنجم احمد بن قوص (1384)، دیوان اشعار، بهاهتمام محمد دبیرسیاقی، تهران: زوّار.
مولوی، جلالالدین (1383)، مثنوی معنوی، تصحیح عبدالکریم سروش، تهران: علمی و فرهنگی.
ـــــــ (1355)، کلیات شمس تبریزی، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: امیرکبیر.
میبدی، رشیدالدین (1361)، کشف الاسرار، به سعی و اهتمام علی اصغر حکمت، چ۳، تهـران: انتشارات امیرکبیر.
نُزهت، بهمن (1388)، «نماد نور در ادبیات صوفیه»، نشریۀ مطالعات عرفانی، شمارۀ 9، 155ـ۱۸۴.
نصیری، محمد و افراسیابپور، علیاکبر (1395)، «نماد عرفانی رنگ در هنر و معماری اسلامی»، فصلنامۀ عرفان اسلامی، سال چهاردهم، شمارۀ 56، 53ـ۶۹.
نویا، پل (1373)، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمۀ اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
وفایی، عباسعلی و نُزهت، بهمن (1388)، «در پرتو انوار معنوی»، دوفصلنامه ادبیات عرفانی دانشگاه الزّهرا، دورۀ اول، شمارۀ 1، 169ـ۱۹۸.
هال، جیمز (1390)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ.
یاحقی، محمدجعفر (1388)، فرهنگ اساطیر و داستان وارهها در ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ معاصر.