پترسون، مایکل و همکاران (1388)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، چ۶، تهران: طرح نو.
تِلِمسانی، عفیفالدین (1997)، شرح مواقف نفرّی، تحقیق و تعلیق جمال المرزوقی، مایو: مرکز المحروسه.
ـــــــــ (1392)، شرح فصوص الحکم، مقدمه، تصحیح و تعلیقات اکبر راشدینیا، تهران: سخن.
جلالی، علی و همکاران (1392)، «تحلیل فرایند تجربۀ عرفانی، شیوهای در کشف بنمایههای تجربههای عارفان»، مجلۀ ادیان و عرفان، سال چهلوششم، شمارۀ 2، 147ـ163.
ـــــــــ (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه، تهران: سخن.
شیمل، آن ماری (1375)، ابعاد عرفانی اسلام، ترجمۀ عبدالرحیم گواهی، چ۲، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
عباسی، حبیبالله (1385ـ1386)، «معرفت و جهل در منظومۀ فکری محمدبن عبدالجبّار نفرّی»، فصلنامۀ علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال شانزدهم و هفدهم، شمارۀ 61 و 62، 183ـ203.
غنیمی تفتازانی، ابوالوفا (1974)، ابن سبعین و فلسفته الصوفیه، بیروت، دار الکتاب اللُبنانی.
فعّالی، محمدتقی (1379)، تجربۀ دینی و مکاشفۀ عرفانی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
فورمن، رابرت کی. سی. (1384)، عرفان، ذهن آگاهی، ترجمۀ سید عطاءالله انزلی، قم: دانشگاه مفید.
کاظمیفر، معین و غلامحسینزاده، غلامحسین (1394)، «تحلیل کارکرد ذهن روزبهان در صورتبندی تجربههای عرفانی او»، فصلنامۀتخصصی نقد ادبی، سال هشتم، شمارۀ 30، 119ـ141.
کبری، نجمالدین (1388)، فوائح الجمال و فواتح الجلال، تصحیح فریتس مایر، ترجمه و توضیح قاسم انصاری، تهران: طهوری.
محمد یاسین، ابراهیم ابراهیم (2002)، مدخل الی التصوف السلامی، کویت: کلیة الآداب جامعة المنصوره.
مرزوقی، جمال (2005)، النصوص الکاملة للنّفرّی، قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب.