پاکنژاد، اکرم (1390)، بررسیونقدتحلیلیداستانها، سخنانواحوالصوفیهدرکشف الاسرار میبدی (تاپایانسورۀ توبه) ومقایسۀ آنها باتذکرة الاولیایعطارنیشابوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر(عج)، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، استاد راهنما: تراب جنگی قهرمان.
پورنامداریان، تقی (1375)، رمز و داستانهای رمزی (تحلیلی از داستانهای عرفانی ـ فلسفی ابن یبنا و سهروردی)، تهران: علمی و فرهنگی.
خدیور، هادی و توحیدیان، رجب (1389)، «عقل و تقابل آن با عشق و جنون در مثنوی و غزلیات شمس»، فصلنامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادبیات فارسی، دورۀ دوم، شمارۀ 3، ۲۹ـ۵۴.
درودگریان، فرهاد (1393)، تقابل عشق و عقل در مثنوی، چ۱، بیجا: فرهنگ مانا.
دشتی، مهدی (1382)، «تأملی دوباره در تفسیر کشف الاسرار میبدی»، مجله سفینه، شمارۀ 1، 31ـ51.
ـــــــــ (1389)، منطقالطیر، مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی، چ۱۰، تهران: سخن.
ـــــــــ (1392)، مصیبتنامه، مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
غزالی، احمد (1368)، سوانح العشاق، تصحیح هلموت ریتر، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
فتوحی، محمود (1384)، «تمثیل، ماهیت، اقسام، کارکرد»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم، سال 12 و 13، شمارۀ 94، 141ـ178.
فروزانفر، بدیعالزمان (1357)، شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، شرح احوال و آثار او، تهران: کتابفروشی دهخدا.
گرجی، مصطفی (1384)، «تحلیل بوطیقای قصه موسی و خضر در مثنوی و کشف الاسرار»، پژوهشهای ادبی، شمارۀ 9 و 10، 181ـ200.
مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحار الانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
محمدی، حسین (1388)، «مقایسۀ ساختاری تجربۀ دینی و شهود عرفانی»، فصلنامه اندیشه نوین دینی، شماره 18، 27ـ52.
معینی، نسرین (1392)، رابطه جسم و روح از دیدگاه مولانا و عطار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، پایاننامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: عبدالرضا مظاهری.