Analysis of Banquet Manners in Sufism

Document Type : Original Article

Authors

1 M.S. of Comparative Religious Studies- Ferdowsi University of Mashhad

2 Faculty Member- Department of Comparative Religious Studies- Faculty of Theology- Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

In the special attitude, method and character that Sufis have had in all affairs of their lives, they have discussed food and its related matters as well. The scope of this discussion is so comprehensive that it includes topics such as "feasting", "giving a party" and "going to a party". They have established specific tips and manners for these issues, the observance of which by the seeker will lead to his spiritual progress, but if he ignores them, it will either cause his behavior to stop or lead his astray. Some part of the Sufis' view of this issue is related to internal matters such as sincerity and the correct intention of the seeker, and another part to external matters such as quantity, quality and the way of preparing food in banquets or attending them. The advice of Sufis and mystics is that seekers should keep these points in mind and act on them in parties and gatherings that are accompanied by eating, so that they not only avoid being misled, but also reach higher levels along the way. This research aims to identify, explain and analyze the customs and duties related to this subject by applying the analytical-descriptive method and examining Sufi sources and other related sources. By studying Sufi works such as Qūt al- Qulūb and Iḥyā, Ulūm al- Dīn, it is clear that banqueting is not a daily thing, but a form of worship, and following the Qur'an and the Prophet's life, many subtleties and details have been included in it. Another interesting result of attention in this regard is the opposition to some Iranian customs such as not eating food on the desk, observing silence while eating and washing the hands of participants at the banquet in separate dishes, and the connection with some customs of Futuwwah Such as commitment to service, feeding others, and avoiding discomfort.

منابع

قرآن کریم. ترجمۀ محمدمهدی فولادوند.
ابن‌قیسرانی، محمد بن طاهر. (1416ق). صفوة التصوف. تحقیق غادة المقدم عدره. بیروت: دارالمنتخب العربی.
اسپرهم، داود، و رستگار، مرضیه. (1395). نقد آداب طعام در تصوف. پژوهشنامۀ عرفان، ۷(14)، 1ـ24.
باخرزی، ابوالمفاخر یحیی. (13۵۸). اوراد الاحباب و فصوص‌ الآداب. به کوشش ایرج افشار. تهران: فرهنگ ایران‌زمین.
پورمظفری، داوود. (1397). دیرینه‌شناسی کرامات صوفیان، مطالعۀ موردیِ طعام اندک و اِطعام بسیار. نقد ادبی، ۱۱(42)، 53ـ83.
ثعالبی، ابومنصور عبدالملک ‌بن محمد. (1384ق). ثمار القلوب فی المضاف و المنسوب. تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره: دارالنهضة للطبع و النشر.
جعفریان شهری، الهام‌سادات. (1400). ضیافت در نگاه و نظر صوفیان. هفتمین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزۀ زبان و ادبیات ایران. تهران: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، مرکز توانمندسازی مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه.
حاجیان‌نژاد، علیرضا، و مشتاقی، نگین. (1399). سنتی باستانی در نظام خانقاه، ریشه‌یابی قاعدۀ لا سلام علی الاکل. پژوهش‌های ادب عرفانی (گوهر گویا)، ۱۴(1)، 75ـ86.
حافظ شیرازی، شمس‌الدین محمد. (1383). دیوان اشعار. به کوشش محمد قزوینی و قاسم غنی. تهران: شقایق.
حسنی رازی، سید مرتضی ‌بن داعی. (1313). تبصرة العوام فی معرفة مقالات الانام. تصحیح عباس اقبال. تهران: مجلس.
خوافی، زین‌الدین ابوبکر. آداب الصوفیه. نسخۀ خطی. کتابخانۀ آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی. شمارۀ 12593.
سراج، ابونصر عبدالله‌ بن علی. (1914). اللمع فی التصوف. به کوشش ر. ا. نیکلسون، لیدن: بریل.
سمنانی، علاءالدوله احمد بن محمد بیابانکی. (1369). «آداب السفره» در مصنفات فارسی. به کوشش نجیب مایل هروی. تهران: علمی و فرهنگی.
‌ شمس تبریزی، محمد بن علی ‌بن ملک‌داد. (1387). مجموعه مقالات. به کوشش جعفر مدرس صادقی. تهران: مرکز.
سهروردی، شهاب‌الدین ابوحفص عمر. (1427ق). عوارف المعارف. به کوشش احمد عبدالرحیم السایح و توفیق علی وهبه. چ2. قاهره: مکتبة الثقافة الدینیه.
سهروردی، ضیاءالدین ابونجیب. (1392). آداب ‌المریدین. ترجمۀ عمربن محمد شیرکان. تصحیح نجیب مایل هروی. چ3. تهران: مولی.
عبادی، ابوالمظفر قطب‌الدین منصور بن اردشیر. (1347). التصفیة فی احوال المتصوفه (صوفی‌نامه). تصحیح غلامحسین یوسفی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
عبادی، ابوالمظفر قطب‌الدین منصور بن اردشیر. (1393). مناقب الصوفیه. تهران: مولی.
‌ عطار نیشابوری، ابوحامد محمد. (1398). تذکرة الاولیاء. به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
غزالی، محمد بن محمد. (1380). کیمیای سعادت. به کوشش حسین خدیو جم. تهران: علمی و فرهنگی.
غزالی، محمد بن محمد. (1359). احیاء علوم الدین. ترجمۀ مؤیدالدین خوارزمی. به کوشش حسین خدیو جم. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم‌ بن هوازن. (1374). الرسالة القشیریه. تحقیق عبدالحلیم محمود و محمود بن الشریف. قم: بیدار.
کاشانی، عبدالرزاق. (1380). مجموعۀ رسائل و مصنفات کاشانی. به کوشش مجید هادی‌زاده. تهران: میراث مکتوب.
کاشانی، عزالدین محمود بن علی. (1394). مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة. به کوشش جلال‌الدین همایی. چ۱۲. تهران: سخن و هما.
محمد بن منور. (1376). اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابی‌سعید. به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: آگاه.
مکی، ابوطالب محمد بن علی. (1422ق). قوت القلوب فی معاملة‌ المحبوب و وصف طریق المرید الی مقام التوحید. تحقیق محمود ابراهیم محمد الرضوانی. قاهره: مکتبة دارالتراث.
مولوی، جلال‌الدین محمد. (1375). مثنوی معنوی. به کوشش ر. ا. نیکلسون. تهران: توس.
نجم رازی، ابوبکر عبدالله‌ بن محمد. (1383). مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد. به کوشش محمدامین ریاحی. تهران: علمی و فرهنگی.
‌نجم‌الدین کبری، ابوعبدالله احمد بن عمر. (1390). آداب الصوفیه. به کوشش مسعود قاسمی. تهران: طهوری.
‌نجم‌الدین کبری، ابوعبدالله احمد بن عمر. (1393). الاصول العشرة. ترجمه و شرح عبدالغفور لاری. به کوشش نجیب مایل هروی. تهران: مولی.
‌نسفی، عزیزالدین. (1362). الانسان الکامل. به کوشش ماریژان موله. تهران: طهوری.
نودهی، کبری، و وکیلی، هادی. (1390). آداب خوراک در ادبیات عارفان و صوفیان ایران تا پایان قرن هفتم هجری. ادیان و عرفان ۴۲(2)، 127ـ142.
هجویری، ابوالحسن علی ‌بن عثمان. (1384). کشف المحجوب. به کوشش محمود عابدی. چ2. تهران: سروش.
Abuali, E. (2022). I tasted sweetness, and I tasted affliction: Pleasure, Pain and Body in Medieval Sufi Food Pactices. The senses and Society, 17(1), 52-67.
Hoffman, V. J. (1995). Eating and Fasting for God in Sufi Tradition. Journal of the American Academy for Religion, 63(3), 465-484.
Reynolds, G. S. (2000). The Sufi Approach to Food: A Case Study of Adab. The Muslim World, 90, 198-217.
Salamah-Qudsi, A. (2009). The Spiritual Culture of Food: Eating ustoms in Early Sufism. Acta Orientalia, 7(4), 419- 436.
  • Receive Date: 12 June 2023
  • Revise Date: 23 June 2023
  • Accept Date: 30 July 2023
  • Publish Date: 06 September 2023