منابع
قرآن کریم. ترجمۀ محمدمهدی فولادوند.
ابنقیسرانی، محمد بن طاهر. (1416ق). صفوة التصوف. تحقیق غادة المقدم عدره. بیروت: دارالمنتخب العربی.
اسپرهم، داود، و رستگار، مرضیه. (1395). نقد آداب طعام در تصوف. پژوهشنامۀ عرفان، ۷(14)، 1ـ24.
باخرزی، ابوالمفاخر یحیی. (13۵۸). اوراد الاحباب و فصوص الآداب. به کوشش ایرج افشار. تهران: فرهنگ ایرانزمین.
پورمظفری، داوود. (1397). دیرینهشناسی کرامات صوفیان، مطالعۀ موردیِ طعام اندک و اِطعام بسیار. نقد ادبی، ۱۱(42)، 53ـ83.
ثعالبی، ابومنصور عبدالملک بن محمد. (1384ق). ثمار القلوب فی المضاف و المنسوب. تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره: دارالنهضة للطبع و النشر.
جعفریان شهری، الهامسادات. (1400). ضیافت در نگاه و نظر صوفیان. هفتمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزۀ زبان و ادبیات ایران. تهران: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
حاجیاننژاد، علیرضا، و مشتاقی، نگین. (1399). سنتی باستانی در نظام خانقاه، ریشهیابی قاعدۀ لا سلام علی الاکل. پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا)، ۱۴(1)، 75ـ86.
حافظ شیرازی، شمسالدین محمد. (1383). دیوان اشعار. به کوشش محمد قزوینی و قاسم غنی. تهران: شقایق.
حسنی رازی، سید مرتضی بن داعی. (1313). تبصرة العوام فی معرفة مقالات الانام. تصحیح عباس اقبال. تهران: مجلس.
خوافی، زینالدین ابوبکر. آداب الصوفیه. نسخۀ خطی. کتابخانۀ آیتالله العظمی مرعشی نجفی. شمارۀ 12593.
سراج، ابونصر عبدالله بن علی. (1914). اللمع فی التصوف. به کوشش ر. ا. نیکلسون، لیدن: بریل.
سمنانی، علاءالدوله احمد بن محمد بیابانکی. (1369). «آداب السفره» در مصنفات فارسی. به کوشش نجیب مایل هروی. تهران: علمی و فرهنگی.
شمس تبریزی، محمد بن علی بن ملکداد. (1387). مجموعه مقالات. به کوشش جعفر مدرس صادقی. تهران: مرکز.
سهروردی، شهابالدین ابوحفص عمر. (1427ق). عوارف المعارف. به کوشش احمد عبدالرحیم السایح و توفیق علی وهبه. چ2. قاهره: مکتبة الثقافة الدینیه.
سهروردی، ضیاءالدین ابونجیب. (1392). آداب المریدین. ترجمۀ عمربن محمد شیرکان. تصحیح نجیب مایل هروی. چ3. تهران: مولی.
عبادی، ابوالمظفر قطبالدین منصور بن اردشیر. (1347). التصفیة فی احوال المتصوفه (صوفینامه). تصحیح غلامحسین یوسفی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
عبادی، ابوالمظفر قطبالدین منصور بن اردشیر. (1393). مناقب الصوفیه. تهران: مولی.
عطار نیشابوری، ابوحامد محمد. (1398). تذکرة الاولیاء. به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
غزالی، محمد بن محمد. (1380). کیمیای سعادت. به کوشش حسین خدیو جم. تهران: علمی و فرهنگی.
غزالی، محمد بن محمد. (1359). احیاء علوم الدین. ترجمۀ مؤیدالدین خوارزمی. به کوشش حسین خدیو جم. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن. (1374). الرسالة القشیریه. تحقیق عبدالحلیم محمود و محمود بن الشریف. قم: بیدار.
کاشانی، عبدالرزاق. (1380). مجموعۀ رسائل و مصنفات کاشانی. به کوشش مجید هادیزاده. تهران: میراث مکتوب.
کاشانی، عزالدین محمود بن علی. (1394). مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة. به کوشش جلالالدین همایی. چ۱۲. تهران: سخن و هما.
محمد بن منور. (1376). اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابیسعید. به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: آگاه.
مکی، ابوطالب محمد بن علی. (1422ق). قوت القلوب فی معاملة المحبوب و وصف طریق المرید الی مقام التوحید. تحقیق محمود ابراهیم محمد الرضوانی. قاهره: مکتبة دارالتراث.
مولوی، جلالالدین محمد. (1375). مثنوی معنوی. به کوشش ر. ا. نیکلسون. تهران: توس.
نجم رازی، ابوبکر عبدالله بن محمد. (1383). مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد. به کوشش محمدامین ریاحی. تهران: علمی و فرهنگی.
نجمالدین کبری، ابوعبدالله احمد بن عمر. (1390). آداب الصوفیه. به کوشش مسعود قاسمی. تهران: طهوری.
نجمالدین کبری، ابوعبدالله احمد بن عمر. (1393). الاصول العشرة. ترجمه و شرح عبدالغفور لاری. به کوشش نجیب مایل هروی. تهران: مولی.
نسفی، عزیزالدین. (1362). الانسان الکامل. به کوشش ماریژان موله. تهران: طهوری.
نودهی، کبری، و وکیلی، هادی. (1390). آداب خوراک در ادبیات عارفان و صوفیان ایران تا پایان قرن هفتم هجری. ادیان و عرفان ۴۲(2)، 127ـ142.
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. (1384). کشف المحجوب. به کوشش محمود عابدی. چ2. تهران: سروش.
Abuali, E. (2022). I tasted sweetness, and I tasted affliction: Pleasure, Pain and Body in Medieval Sufi Food Pactices. The senses and Society, 17(1), 52-67.
Hoffman, V. J. (1995). Eating and Fasting for God in Sufi Tradition. Journal of the American Academy for Religion, 63(3), 465-484.
Reynolds, G. S. (2000). The Sufi Approach to Food: A Case Study of Adab. The Muslim World, 90, 198-217.
Salamah-Qudsi, A. (2009). The Spiritual Culture of Food: Eating ustoms in Early Sufism. Acta Orientalia, 7(4), 419- 436.