Investigation and analysis of story elements in Sufi debates of mystical texts of the 5th and 6th centuries of Hijri

Document Type : Original Article

Authors

Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Salman Farsi University of Kazerun, Kazerun, Iran

Abstract

. In this research, the debates in the Persian mystical prose texts of the fifth and sixth centuries are examined so that while clarifying the explicit goals of the debates through quoting evidence, its indirect information is also studied by examining the fictional elements. . In order to extract, study and categorize the indirect information of the text, a descriptive-analytical research as well as statistical analysis will be done in the framework of examining "story elements" and the structural elements of the story such as volume, character, perspective, tone, place, time and aspect. are checked. without staging to 36% staging. The characters are both static 85% and dynamic 15% and nearly 59% of the place is not mentioned and in the rest very diverse places such as Sheikh's house 8.5% Khanqah 6.5%, and the desert, mosque, Mecca, alley and bazaar , cemetery, hospital, etc., have been the place of debates And in 89% of the debates, there is no mention of time, and in the rest of the debates, more than 4% of the time is at night and rarely in the morning, days of the week, month and year are mentioned. In terms of aspect, 64% are one-dimensional, 16% are dream debates, 12% are multi-dimensional, and the rest are imaginary.

منابع
البرزی، پرویز. (1386). مبانی زبان‌شناسی متن. تهران: امیرکبیر.
ابراهیم‌تبار، ابراهیم. (1392). بررسی سبک‌شناختی و تحلیل محتوایی مناظرۀ مست و هوشیار پروین اعتصامی با مناظرۀ مست و عاقل مولانا. بهارستان ادب، 9(24)، 101-۱۱۸.
انصاری، خواجه عبداﷲ. (1386). طبقات الصوفیه. تصحیح محمد سرور مولایی. تهران: انتشارات توس.
جامی، نورالدین عبدالرحمن. (1375). نفحات الانس من حضرات القدس. تصحیح محمود عابدی. تهران: اطلاعات.
رازی، نجم‌الدین. (1377). مرصاد العباد. به اهتمام محمدامین ریاحی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
رضایی، مهدی و صادقی نقدعلی علیا، فاطمه. (1401). عیار عرفان؛ پژوهشی پیرامون مفاخرات صوفیانه. تهران: میراث فرهیختگان.
رضوانیان، قدسیه و بهمنی، امیرحسین. (1395). بررسی طرح روایی مناظره در الهی‌نامۀ عطار. متن‌شناسی ادب پارسی، 8(2)، 61-۷۲..
سرّاج طوسی، ابونصر. (1382). اللمع فی التصوف. تصحیح و تحشیۀ رینولد نیکلسون. ترجمۀ مهدی محبتی. تهران: اساطیر.
سهروردی، شهاب‌الدین. (1374). عوارف المعارف. ترجمۀ ابومنصور بن عبدالمؤمن اصفهانی. به اهتمام قاسم انصاری. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
سهروردی، ضیاءالدین ابوالنجیب. (1363). آداب المریدین. ترجمۀ عمر بن احمد شیرکان. تصحیح نجیب مایل هروی. چ۱. تهران: مولی.
عطار، فریدالدین محمد نیشابوری. (1372). تذکرة الاولیاء. تصحیح محمد استعلامی. تهران: زوار.
غزالی، ابوحامد امام محمد. (1375). کیمیای سعادت. به کوشش حسین خدیوجم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
غزالی، ابوحامد امام محمد. (1367). نصیحة الملوک. تصحیح علامه جلال‌الدین همایی. تهران: مؤسسۀ نشر هما.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن. (1387). رسالۀ قشیریه. ترجمۀ ابوعلی حسن بن احمد عثمانی. تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: زوار.
مستملی بخاری، ابوابراهیم اسماعیل بن محمد. (1363). شرح التعرف لمذهب التصوف. تصحیح محمد روشن. چ۱. تهران: شرکت اساطیر.
محمد بن منور. (1378). اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابوسعید ابوالخیر. به اهتمام حسین بدرالدین. تهران: سنایی.
میرصادقی، جمال. ( 1379). عناصر داستان. تهران: انتشارات سخن.
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. (1392). کشف المحجوب. تصحیح محمود عابدی. تهران: سروش.
هلیدی، مایکل و حسن، رقیه. (1393). زبان، بافت و متن. ترجمۀ محسن نوبخت. تهران: سیاهرود.
  • Receive Date: 16 February 2024
  • Revise Date: 26 March 2025
  • Accept Date: 09 January 2025
  • Publish Date: 20 February 2024