A Survey on Contrast and its Functions Concerning the Mystical Concept of Unity in Multiplicity

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Persian Literature, Faculty of Literature and foreign Languages, University of Allameh Tabatabai, Tehran Iran

2 Department of Philosophy, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

Abstract

“Unity in multiplicity” and its symbols are the most remarkable antithetical concepts in Mysticism, which constitutes the concept of truth through the connecting two opposite poles(truth/being) and hence is the major dissociation point in this field; which means even though this concept has been considered as an obvious fact in mystic literature, it has been generally impaired the objectivity of the unity concept and stands as a barrier against the perception, Nonetheless this concept is the only possibility to represent the significant contrast in mysticism which seems to be as vital as primordial mystic principles.

This antithetical concept has been symbolized in mystical literature in many different ways. “Unity in multiplicity” has been stated in opposition between two-sided icons as ‘divine world/mundane world’ and ‘body/psyche’ which has been symbolized by visual contrasts as ‘white/black’ ‘light/dark’ and ‘up/down’. These pairs of antithetic figures has been formed in metaphors as ‘tresses’ and ‘visage’ (tresses is black and visage is bright according to literature traditions) which are originally belong to lyrical poetry however are utilized as mystical symbols.

Moreover contrasts utilized to attach the rhetorical dimension of mysticism to its semantic domain, a very simple reason to use contrast is that the human have to organize the variety of external stimulus to comprehensible patterns by dividing them to dualistic models in order to reduce its tension. As a matter of fact without contrasts, world would be an endless maze for human being, even though they have diminished the concept of truth to a subjective matter, forever.

This study has been focused on the process of meaning formation by revising antithetical concepts of unity and multiplicity in mystic textuality. Accordingly there will be a brief survey on mystical major concepts as ‘the divine love’ ‘paganism’ ‘sublimation’ and ‘moderation’.

منابع
اختری، سید رسول و حسن‌زاده کریم‌آباد، داوود. ( 1399). جمع عارفانه میان خلوت و جلوت. معرفت، ۲۹ (1)، 49-57.
افراسیاب‌پور، علی‌اکبر. (1384). رندان پارسا. حافظ، شمارۀ ۱۳، 65-66.
جباری، سمیه و حیاتی، زهرا. (1396). بررسی و تحلیل کلان نمادهای تقابل‎ساز در مثنوی و غزلیات شمس؛ مورد مطالعه: کلان نمادهای «شیر» و «خورشید». نشریۀ ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، ۹ (۱۷)، 31-64.
حافظ، شمس‎الدین محمد. (1362). دیوان حافظ شیرازی. تدوین محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران: زوار.
داندیس، دنیس. (1386). مبادی سواد بصری. ترجمۀ مسعود سپهر. تهران: سروش.
دراکولیچ، اسلاونکا. (1396). بالکان اکسپرس. تهران: گمان.
زینال‌زاده، حمیده. (1397). گفت‌وگوی عقل و عشق در نگرشی عرفانی به حکایتی از هفت‌پیکر. عرفانیات در ادب فارسی، شمارۀ 36، 52-76.
ساعد، لیلا و مباشری، محبوبه. (1395). بررسی مقایسه‌ای دیالکتیک در عرفان مولانا و فلسفۀ هگل. مطالعات ادبیات، عرفان و فلسفه، ۲ (4)، 27-40.
سبیکه، اسفندیار. (1391). بررسی نقش‌های متضاد علم و عقل در سلوک عرفانی (محدودۀ عقلانیت در طریقت مصیبت‌نامۀ عطار). کتاب ماه ادبیات، شمارۀ 183، 73-80.
سرامی، قدمعلی و برادران، شکوه. (۱۳۹۴). ظهور استعاره صعود در دل تضادها و تمثیل‌های مربوط به آن در دیوان کبیر. تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، 7 (24)، ۹۵-118.
سعدی، مصلح‏الدین. (1385). غزل‌های سعدی. تدوین غلامحسین یوسفی. تهران: سخن.
سنایی‌غزنوی، آدم. (1374). حدیقة ‌الحقیقة و شریعة ‌الطریقة. تدوین محمدتقی مدرس رضوی. تهران: دانشگاه تهران.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1392). زبان شعر در نثر صوفیه. تهران: سخن.
صحافیان، مهدی. (1380). قرابت و پیوند عقل و عشق. کیهان فرهنگی، شمارۀ ۱۵۷، 22-27.
صدری‎نیا، باقر. (1394). فرهنگ مأثورات متون عرفانی. تهران: سخن.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1368). دیوان (نسخۀ 5). تدوین تقی تفضلی. تهران: علمی و فرهنگی.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1386). مصیبت‌نامه. تهران: سخن.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1388). منطق‌ الطیر (نسخۀ سوم). تدوین محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1399). تذکرة الاولیاء (نسخۀ 6). تدوین محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
محمد بن منور. (1390). اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابی‌سعید (نسخۀ 5). تدوین محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: آگاه.
مستعلی پارسا، غلامرضا و واعظ، بتول. (1390). تضاد در عین وحدت (پارادوکس) در مثنوی معنوی و غزلیات شمس. کاوش‌نامۀ زبان و ادبیات فارسی، 12 (23)، 195-218.
مولوی، جلال‎الدین. (1373). مثنوی معنوی (نسخه 2، جلد 1). تدوین ر. ا. نیکلسون. تهران: امیرکبیر.
نظامی گنجوی. (۱۳۷۳). هفت‌پیکر. تصحیح برات زنجانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
نوریان، فائزه و موسوی، مصطفی. (1401). بررسی دو استعارۀ کلی راه و شاه در تذکرة ‌الاولیاء و اسرار التوحید براساس دیدگاه‌های هانس بلومنبرگ. نقد و نظریۀ ادبی، ۷ (۱)، 103-136.
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. (1392). کشف المحجوب (نسخۀ 8). تدوین محمود عابدی. تهران: سروش.
Blumenberg, H. (1957). Light as a Metaphor for Truth. Studium Generale, 62.
  • Receive Date: 13 September 2023
  • Revise Date: 28 February 2025
  • Accept Date: 02 July 2024
  • Publish Date: 20 February 2024