The Book of Bahr al-Haqiqa and the Seven Seas of Mystical Guidance

Document Type : Original Article

Authors

Assistant Professor of Persian Language and Literature; Department of Persian Language and Literature; Faculty of Humanities; Ayatollah Boroujerdi University; Boroujerd; Iran

Abstract

Bahr al-Haqiqa is attributed to Sheikh Ahmad Ghazali as one of the most important works of Sufism; However, reflection on the form and content of this work reveals that the mentioned treatise does not belong to Ghazali and the author of the book is more inclined towards ascetic mysticism; While Ahmad Ghazali is one of the theorists of the love and the principles of his ideology  are compatible with this idea.

Bahr al-Haqiqah is a book that describes and interprets the stages of mysticism. After giving a detailed introduction about the Old Testament and the necessity of conduct and returning to the upper world, the author expresses novel concepts, interpretations and interpretations of mystical moments and spiritual truths and expresses his inner observations and revelations as much as possible.

Based on library studies and with descriptive-analytical method, this essay examines and analyzes the themes of mystical behavior and the stages of the divine path in the collection of Bahr al-Haqiqa. Attention in this collection reveals that the author has an independent ideology in the field of conduct and his speech is very different from other mystical books. The author divides the travel of Sufism into four parts, two of which are acquired and two are gifted. He also considered land travel to be different from sea travel and divided the stages of travel into seven seas: 1- The first sea is knowledge, and its gem is certainty; 2- The second sea is glory and its gem is regret; 3- The third sea is unity, and its gem is life; 4- The fourth sea is Lordship and its gem is survival; 5- The fifth sea is divinity, and its jewel is its connection; 6- The sixth ocean is beauty, and its gem is observance; 7- The seventh ocean is observation, and its gem is poverty.

 

Keywords

منابع
قرآن کریم.
اتابکی، پرویز. (1377). بحر الحقیقه از شیخ‌المشایخ احمد غزالی نیست. مجلۀ بخارا، شمارۀ 3، 331-342.
بهرامی، ایرج. (1378). اسطورۀ اهل حق. تهران: نشر آتیه.
پورجوادی، نصرالله. (1396). ایوان جان: گزیدۀ آثار پارسی احمد غزّالی. چ2. تهران: انتشارات معین.
حائری، محمدحسن. (1386). مبانی عرفان و تصوف و ادب فارسی. تهران: نشر علمی.
دزفولیان‏، کاظم. (1382). شرح گلشن راز. تهران: انتشارات طلایه.
سبزوارى، ملاهادى. (1374). شرح مثنوى. به اهتمام مصطفى بروجردى‏. تهران: انتشارات وزارت ارشاد اسلامى.
سجادی، سید جعفر. (1389). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چ9. تهران: انتشارات طهوری.
سراج توسی، ابونصر. (1914م).‏ اللمع فى التصوف. به اهتمام ‏رینولد آلین نیکلسون.، لیدن: مطبعة بریل‏.
سلطان‌ولد، بهاءالدین محمد. (1359). رباب‌نامه. به اهتمام علی سلطانی گردفرامرزی. تهران: انتشارات مؤسسۀ مطالعات اسلامی مک‌گیل.
شهیدی، سید جعفر. (1373). شرح مثنوى. تهران: نشر علمى و فرهنگى‏.
عطار نیشابوری، فریدالدین. (1384). منطق‌ الطیر. به اهتمام محمدرضا شفیعی کدکنی، ویرایش دوم. تهران: انتشارات سخن.
عین‌القضات همدانی، ابوالمعالى عبدالله بن ابى‌بکر. (1341). تمهیدات. به اهتمام عفیف عسیران. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
غزّالی، احمد. (1356). بحر الحقیقه. به اهتمام نصرالله پورجوادی. تهران: انتشارات انجمن فلسفۀ ایران.
غزّالی، احمد. (1394). مجموعه آثار فارسی احمد غزّالی. به اهتمام احمد مجاهد. چ5. انتشارات دانشگاه تهران.
فردوسی، ابوالقاسم. (1394). شاهنامه. به اهتمام جلال خالقی‌مطلق. تهران: انتشارات سخن.
قشیری، ابوالقاسم. (1374). ترجمۀ رساله قشیریه. ترجمۀ ابوعلی حسن بن احمد عثمانی. تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. چ4. تهران: نشر علمی و فرهنگی.
گوهرین، سید صادق. (1368). شرح اصطلاحات تصوف. تهران: انتشارات زوّار.
محبتی، مهدی، واعظی، رضا، مؤمنی، امیر و ولیئی، قربان. (1403). طرح منحصربه‌فرد سیروسلوک عرفانی در منظومۀ هفت‌پیکر نظامی گنجوی. مجلۀ کاوش‌نامه زبان و ادب فارسی، شمارۀ 60، 45-71.
مرآت عشاق‏. (1388). به اهتمام مرضیه سلیمانى‏. تهران: نشر علمى و فرهنگى‏.
مستملی بخاری، اسماعیل. (1363). شرح التعرف لمذهب التصوف. تصحیح محمد روشن. تهران: انتشارات اساطیر.
موسوى خلخالى‏، صالح. (1322). شرح مناقب محیى‌الدین عربى. تهران: کتابخانۀ خورشید.
مولوی، جلال‌الدین محمد. (1386). فیه ما فیه‏. به اهتمام بدیع‌الزمان فروزانفر. چ2. تهران: انتشارات نگاه.
مینوی، مجتبی. (1351). باطنیه اسماعیلیه. مشهد: مرکز تحقیقات و مطالعات الهیات و معارف اسلامی.
نسفى، ‏عزیزالدین. (1386). الانسان الکامل. به اهتمام ماریژان موله. چ8. تهران: انتشارات طهوری.
وفایی، عباسعلی و میلادی، فرشته. (1398). بررسی نقش‌گرایانۀ تجارب عرفانی در گفتمان مکاشفۀ بحر الحقیقۀ احمد غزّالی بر مبنای فرانقش اندیشگانی. مجلۀ متن‌پژوهی ادبی، شمارۀ 79، 191-214.
هجویری، علی بن عثمان. (1387). کشف‌ المحجوب. تصحیح محمود عابدی. چ4. تهران: انتشارات سروش.
  • Receive Date: 18 December 2022
  • Revise Date: 15 August 2024
  • Accept Date: 15 August 2024
  • Publish Date: 26 March 2025