A Comparative Study of the Mystical Genre in Islamic and Christian Literary Texts (Case Study of the Story "Sheikh San'an" by Attar and "father Sergi" by Tolstoy)

Document Type : .

Authors

Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Kosar University of Bojnord, Bojnord, Iran

Abstract

The mystical genre, as a systematic verbal action, represents the inner transcendence of the character/characters of the story in connection with the origin and creator of existence, and has led to the creation of brilliant works in the literature of different nations. In Iranian-Islamic literature, "Attar" with "Sheikh San'an" and in Russian-Christian literature, "Tolstoy" with "father Sergi", have made this theme the theme that their heroes have achieved salvation by understanding mystical love. Therefore, these two works can be considered as sources for a comparative study of the mystical genre in Islamic and Christian culture. Therefore, the present article, with a comparative approach, has made the structural and content characteristics of the mystical genre the story of Sheikh San'an and the Patriarchy the subject of research. The result of this research shows that in the mystical genre of the story of Sheikh San'an and the father Sergi, the hero's subject must overcome the difficult obstacles of virtual loves, namely, fame, reputation, name and shame, beautiful women, and unstable beings, in order to achieve true love. Also, in both stories, the role of sleep and dreams, prayer and invocation, and the tolerance of asceticism are observed in the actions of the characters. However, the distinguishing feature of the mystical genre of these two works is that Sheikh San'an begins his spiritual journey from the Kaaba and returns to the Kaaba, while the mystical path of father Sergi begins in the monastery and ends with the escape from all appearances of holiness.

منابع
اقبال، زیبا. (1395). شور عشق. تهران: تیرگان.
الیاده، میرچا. (1373). آیین گنوسی و مانوی. ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیل‌پور. تهران: فکر روز.
بخاری کلاباذی، ابواسحاق. (1921م). شرح تعرف. هند: بی‌نا.
پورنامداریان، تقی. (1376). تفسیری دیگر از شیخ صنعان. نامۀ فرهنگستان، 3(2)، 39-61.
تقوی، محمد. (1389). از کعبه تا روم (بررسی تطبیقی شیخ صنعان و فاوست گوته). پژوهش‌های زبان و ادب فارسی، 2(2)، 1-28.
تولستوی، لئو. (1389). پدرسرگی. ترجمۀ سروش حبیبی. تهران: چشمه.
تهانوی، علی ‌بن علی. (1869). کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم. ترجمۀ جرج زیدانی و عبدالله خالدی. محقق علی فرید دحروج. بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
دهباشی، مهدی و میرباقری‌فرد، سید علی‌اصغر. (1384). تاریخ تصوف. تهران: سمت.
رسمی، عاتکه و رسمی، سکینه. (1401). بررسی تطبیقی رموز عرفانی منظوه مهر و ماه جمالی با داستان شیخ صنعان. شعرپژوهی، شمارۀ 51، 169-194.
رسول‌زاده، عباس. (1390). عرفان و رهبانیت در مسیحیت. معرفت ادیان، 2(3)، 79-109.
سجادی، سید جعفر. (1393). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چ10. تهران: طهوری.
سراج طوسی، ابونصر عبدالله بن علی. (1394). اللمع فی التصوّف. تصحیح رنولد نیکلسون. ترجمۀ قدرت‌الله خیاطیان و محمود خرسندی. سمنان: انتشارات دانشگاه سمنان.
سلیمانی، مرضیه. (1387). بررسی کتاب آثار بنیادین عرفان مسیحی اثر برنارد مک‌گین. مجلۀ کتاب ماه دین، 12 (133 و 134)، 28-35.
سیوطی، جلال‌الدین ابوالفضل. (1414ق). الدر المنثور فی تفسیر المأثور. بیروت- لبنان: دارالفکر.
شیروانی، زین‌العابدین. (1315ق)، بستان السیاحه. تهران. کتابخانۀ سنایی.
طغیانی، اسحاق و مشاوری، زهره. (1393). بررسی تطبیقی مفهوم سلوک در رمان سیذارتا و حکایت شیخ صنعان. ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی، شمارۀ 34، 161-192.
عطار، شیخ فریدالدین محمد. (1388). منطق‌ الطیر. تصحیح سیدصادق گوهرین. چ25. تهران: علمی و فرهنگی.
فروهر، نصرت‌الله. (1387). سرچشمه‌های عرفانی. تهران: افکار.
قیصری، داوود. (1375). شرح فصوص الحکم. تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
کاشانی، عزالدین. (1367). مصباح ‌الهدایة و مفتاح ‌الکفایه. به اهتمام جلال‌الدین همایی. تهران: هما.
کاشانی، عبدالرزاق. (1354). شرح منازل‌ السائرین انصاری. تهران: حامد.
مشاوری، زهره، نصر اصفهانی، محمدرضا و هاشمی، سید مرتضی. (1391). مقایسۀ تحلیلی رمان سیذارتا با حکایت شیخ صنعان. نشریۀ ادبیات تطبیقی، 3(6)، 241-263.
نصر اصفهانی، محمدرضا. (1387). مقایسۀ تحلیلی درون‌مایه و شخصیت در رمان سرگیوس پیر و روایت ابراهیم ادهم. گوهر گویا، شمارۀ 5، 189-210.
هالروید، استوارت. (1395). ادبیات گنوسی. ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیل‌پور. تهران: اسطوره.
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. (1387). کشف المحجوب. مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمود عابدی. تهران: انتشارات سروش.
یونگ، کارل‌گوستاو. (1372). روان‌شناسی ضمیر ناخودآگاه. ترجمۀ محمدعلی امیری. تهران: شرکت سهامی کتاب‌های حبیبی.
یونگ، کارل‌گوستاو. (1352). روان‌شناسی و دین. ترجمۀ فؤاد روحانی. تهران: شرکت سهامی کتاب‌های حبیبی.
  • Receive Date: 08 January 2025
  • Revise Date: 25 April 2025
  • Accept Date: 10 June 2025
  • Publish Date: 15 June 2025