نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد ادیان و عرقان تطبیقی، دانشگاه کاشان
2 استادیارگروه ادیان و فلسفه، دانشگاه کاشان (نویسنده مسئول)
چکیده
تنتریسم آیینی رازورزانه است که با بهکارگیری فنون و تمرینهای ویژهای در بستری از اعتقادات خاص میکوشد تا در یک فرایند باز اتحاد کیهانی، آیینگزار را از چرخۀ بازپیدایی آزاد سازد و طریقی برای ایصال وی به مرتبۀ «جیوان موکتی» فراهم آورد. تنتریسم را نمیتوان نظام مستقل دینی به حساب آورد بلکه مجموعهای از آموزهها، اعمال و آیینهای سلوکی است که علاوه بر هندوئیزم در دیگر سنتهای دینی هند نیز یافت میشود. نوشتۀ پیش رو با روش توصیفیتحلیلی درصدد تبیین این فرایند سلوکی ـ معرفتی در تنتریسم هندویی است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که لطف خداوند که همان آکندگی و سریان شکتی یا انرژی الهی در سراسر هستی است، بستری را فراهم میکند تا از طریق پوجای تنتریک، که در دو ساحت بیرونی و درونی قابل اجراست، تلاشها و تمرینهای جسمی/ ذهنی آیینگزار برای الغای خودآگاهی بشری در خودآگاهی کیهانی به ثمر نشسته و خود مجازی (جیوا) در خود حقیقی (آتمن) فانی گردد. این فرایند در پوجای بیرونی که در محیط قدسی مندله شکل میگیرد، سالک را از صفات و قدرتهای خدا/خدایانِ احضارشده و عینیتیافته برخوردار نموده و سرانجام به وحدت او با الوهیت میانجامد. اما در ساحتی دیگر، در پوجای درونی، همین رویداد در «سوکسما سریره» تحقق مییابد. در اینجا، «کوندالینی شکتی» با استفاده از فنون و انضباطهای جسمانی/روحانی آزاد شده، با حرکت در امتداد نادی سوشومنا، چکرههای هفتگانۀ محاذیمحور نخاعی را فتح میکند. فتح هر چکره، تجربۀ معنوی جدیدی را برای سالک به ارمغان میآورد و او را در مقامات سلوکی به پیش میراند. وصول به چکرۀ هفتم (چکرۀ تاج)، مقام وحدت دو اصل شیوا و شکتی و پایان فرایند سیر و سفری انفسی است که آیینگزار را به مرتبۀ جیوان موکتی یا زندۀ آزاد نائل میگرداند.
کلیدواژهها
منابع