نویسندگان
1 دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی (نویسنده مسئول)
3 دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ایلام
چکیده
مسئلۀ ایمان و سعادت حاصل از آن، که یکی از پراهمیتترین مسائل الهیاتی است، فروعات متعددی را بهدنبال دارد. یکی از مباحثی که ذیل مسئلۀ ایمان میتوان مطرح کرد، بررسی گسترۀ نجات بر اساس وسعت دایرۀ رحمت الهی و یکی از بهترین مصادیق قابل تأمل در این باب، مسئلۀ «ایمان و سعادت فرعون» است. ابنعربی، عارف بزرگ مسلمان بر این باور است که فرعون در آخرین لحظات عمرش، ایمان خود را آشکار کرد و سرانجام رستگار شد. دیدگاه او دراینباره که مستلزم نوعی کثرتگرایی در نجات است، واکنشهای مختلفی را بهدنبال داشته است. برخی شارحان وی، از باور ابنعربی دفاع کرده، برخی او را نقد کرده و برخی دیگر تلاش کردهاند با استمداد و استناد به عبارات کوتاهی از فتوحات اثبات کنند شیخ، فرعون را مستحق بهشت نمیداند. پژوهش حاضر که به روش توصیفیتحلیلی و با رویکرد انتقادی نگاشته شده، میکوشد بدین پرسش پاسخ دهد که آیا ادله و نیز مبنای نظری ابنعربی، ایمان فرعون را ثابت میکند؟ نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که اگرچه بیشتر انتقاداتی که بر ادلۀ ابنعربی وارد شده ناتمام است، بر اساس مبانی ابنعربی نمیتوان فرعون را از اهل سعادت دانست، زیرا او بهرغم شناخت حق، در مقابل پروردگار استکبار ورزید.
کلیدواژهها