نویسندگان
چکیده
نماد گونهای از بیان است که بدون داشتن قرینهای، علاوه بر مفهومی ظاهری، طیف معنایی گستردهای را به خواننده القا میکند و بیانکننده تجربهای غیرمحسوس با قابلیت چندمعنایی و عدم قطیعت مدلولها است؛ ازاینرو نماد، مصادیق متعددی پیدا میکند و یگانه راه درک معنی آن، تأویل و تفسیر است. بر این پایه برای رسیدن به معنای نماد، باید از روساخت به ژرفساخت، با در نظر گرفتن ساختار و بافت متن گذر کرد. مولانا هم شاعری عارف و معناگراست که از نماد برای پرداخت الگوهای فکری خود بهره گرفته است. توجه فوقالعاده او به محیط طبیعی و ظرایف و دقایق آن، بستری برای پردازش مفاهیم ذهنی او شده است. این نوشتار با روش توصیفی – تحلیلی، مضامین اندیشگانی مولانا از جمله اندیشه بازگشت، خاموشی، سَهَر، سفر، قبض و بسط، عشق و ... را مورد تحلیل و تبیین قرار میدهد و نگارندگان با کشف نشانههای موجود در متن، کوشیدهاند به لایههای متنوع و متضاد فکری مولانا دست یابند تا از این طریق، بتوان به شناخت کاملتر شخصیت و عرفان مولوی نزدیک شد. در این پژوهش، نمادهای برجسته الگوهای حیوانی بررسی شده است.
کلیدواژهها