نویسندگان
چکیده
در دورههای اولیه تشکیل تصوف بتدریج صوفیان با محوریت مشایخ برجسته، خانقاهها را به عنوان بزرگترین و گستردهترین نهاد اجتماعی متصوفه تشکیل دادند. پس از تثبیت تصوف، خانقاه در عرفان اسلامی- ایرانی به عنوان جایگاه تجمع مشایخ و صوفیان و در نتیجه تربیت مریدان قرار گرفت. خانقاهها نقش و اهمیت بسزایی در پرورش، تربیت و تکامل مریدان داشتند. از آنجا که برای زندگی مسالمتآمیزِ گروهی، رعایت آداب و مقرراتی خاص ضرورت دارد؛ پس بر طبق این قاعده، بزرگان طریقت نیز برای ایجاد آرامش و فراغت خاطر که لازمۀ ذکر و عبادت و خودسازی است در نظام خانقاهی که مکانی برای زندگی دستهجمعیِ صوفیان بود به وضع آداب و رسومی خاص پرداختند که این آداب، مقررات لازمالاجرایی را برای مریدان از قبل از ورود ایشان به خانقاه تا هنگام خروج در نظر میگیرد تا ضمن فراهمساختن امنیت خاطر صوفیان در خانقاه با وضع قوانین خاصِ ناظر بر تنبیه و مجازات افراد خاطی با جلوگیری از بروز اختلاف میان ایشان به تکامل عرفانی و بخصوص اخلاقی آنها کمک کند. نگارندگان این مقاله میکوشند برای اولینبار به هدف انعکاس نقش و اهمیت خانقاهها در رشد و تکامل عرفان اسلامی، آداب و رسوم خانقاهی را براساس برجستهترین متون منثور صوفیه تا قرن هفتم هجری که دورۀ عرفان عملی محسوب میشود، بازنمایند.
کلیدواژهها