نویسندگان
چکیده
نظریه کثرتگرایی دینی در تفکر غربی با وجود اینکه سابقه چندانی ندارد؛ از تأثیر و گسترش آن در اندیشه دینی در جوامع مختلف نمیتوان غافل شد. زمینههای پذیرش این نظریه در فرهنگ ایرانی- اسلامی، با توجه به میراث عرفانی- اسلامی و ظرفیتهای روادارانه موجود در آن فراهم شده است. تسامح و تساهل در آثار عرفانی چنان گسترده و فراگیر است که تا مرز کثرتگرایی به معنای امروزی آن پیش میرود. در این مقاله، پس از معرفی مختصر آراء جان هیک که به طبقهبندی و بسط این نظریه اقدام کرده است، به بررسی پارهای مضامین کثرتگرایانه در میراث عرفانی- اسلامی پرداخته شده است، و در پی آن، آراء کثرتگرایانه عزیزالدین نسفی در کتاب الانسان الکامل مورد تحلیل قرار گرفته است. تحلیل آراء نسفی این باور را تقویت میکند که مبانی معرفتشناختی نسفی بر مبانی هستیشناختی او استوار است. وی با تفکیک حقیقت بودین از حقیقت نمودین، قائل به وحدت درونی در ورای کثرت آشکار هستی است. نسفی این وحدت باطنی را به کل شئونات هستی تعمیم میدهد و علت اصلی اختلافات را توجه کردن به کثرت ظاهری و متوقف شدن در آن میداند. این مقاله با ذکر شواهدی از کتاب الانسان الکامل درباره مسائلی چون برابری افراد، اختلاف مذاهب، کثرت راههای رسیدن به خدا و مانند اینها در پی مشخص کردن نسبت آن با کثرتگرایی است.
کلیدواژهها