نویسندگان
چکیده
علاوه بر متون تفسیری که اختصاص به تفسیر آیات قرآن دارند، متنهای غیرتفسیری هم در لابهلای مطالب خود دارای تفسیرهایی پراکنده از آیات قرآناند که از این منظر تاکنون بدانها توجه نشده است. بررسی و استخراج و تحلیل این تفاسیر علاوه بر آگاهی یافتن از میزان و مآخذ اطلاعات قرآنی نویسندگان، گامی است در جهت توسعۀ منابع تفسیر بهخصوص متون متقدم نثر پارسی که به دلیل نزدیکی بیشتر نویسندگان آنها با عصر نزول قرآن اطلاعات تفسیری نسبتاً دقیقتر و صحیحتری را عرضه میکنند. از جملۀ این متون، آثار عرفانی پارسی است که به آیات قرآن و تفاسیر لطیف و عمیق آن به شیوههای گوناگون آراستهاند، و مانند کتابهای تفسیر ارزش کنکاش و بررسی دارند. از آنجا که قدیمترین این آثار که به دست ما رسیده، متعلّق به قرن پنجم هجری است، در این مقاله کمّیت تفاسیر موجود در آثار متصوّفه و عرفای ایرانی غیر مفسّر (به معنای مصطلح) از این زمان تا نیمۀ قرن 6 به روش استقراء تامّ بررسی، و سپس تجزیه و تحلیل شده است. شایان ذکر است که طی بررسی انجام گرفته در متون عرفانی نثر پارسی در این دو قرن (حدود سی اثر) با احتساب آیات تکراری مجموعاً 925 آیه تفسیر شده است که این رقم تقریباً معادل یکهفتم آیههای قرآن است. این آیات به نه روش یا گرایش تفسیر شدهاند که بیشتر تفسیرها عرفانی و کمترین تفسیر، به شیوۀ کلامی و قرآن با قرآن است. شیوۀ استنباطی نوعی خاص در تفسیر قرآن است که در بعضی از این آثار دیده میشود. وجود شیوهها و گرایشهای گوناگون تفسیری نشان از آگاهی و استفادۀ عرفا و صوفیه از این شیوهها دارد. کمّیت و کیفیت تفسیرهای موجود در آثار و نسبت آنها با متون بهوسیلۀ نمودارهای گوناگون نشان داده شده و با تحلیل همراه گردیده است.
کلیدواژهها