نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
چکیده
بعد از توحید، مهمترین مسئلۀ مورد بحث در عرفان، توجه به مراحل و مقامات سیروسلوک برای رسیدن به وصال حضرت حق است. ازاینرو، بحث از چگونگی پیدایش و جایگاه مقامات عرفانی و منازل سیروسلوک و تعداد آنها، اصلیترین مباحثی است که توجه پژوهشگران عرفان را به خود معطوف کرده است. در آثار صوفیه، از قرن سوم بهبعد، مسئلۀ «مقامات عرفانی» مطرح شد. ازاینرو، برخی گمان بردند که «مقامات» حاصل تجارب و اندیشههای صوفیه و عارفان است که در طول سالیان متمادی شکل گرفته است. برخی، اولین بیانگر «مقامات عرفانی» را امام صادق(ع) میدانند. برخی دیگر، آن را در کلام امیرالمؤمنین(ع) و امام سجاد(ع) جستجو میکنند. درحالیکه نتیجۀ پژوهش حاضر این است که پس از قرآن کریم، حدیث معراج، نخستین خاستگاه «مقامات عرفانی» است و دیگران هرآنچه گفتهاند از این سرچشمه نوشیدهاند. مقامات عرفانی در حدیث معراج عبارتاند از: توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل، رضا، تعقل، ذکر، حب و بغض برای خدا، حب دنیا، بیداری در شب، حلالجویی و خوشاخلاقی.
کلیدواژهها