نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه ادیانو عرفان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، نویسنده مسئول
3 استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
جایگاه زن در اندیشۀ یهود، پستتر از مرد و عامل گناه است؛ زنان، گناه و تبلیس را از حوا ارث برده و گناهکارند، اجازۀ فعالیت اجتماعی ندارند و کمالشان تشویق شوهر و فرزند به آموزش تورات است. در مسیحیت با وجودی که زن و مرد نزد مسیح(ع) یکسان بودند ولی شاگردانش نظر مساعد به زن نداشته و از خلقت تبعی حوا و گناه او سخن گفتهاند. بهدلیل اهمیت شناخت مقام زن در ادیان، بنا شد به روشتوصیفی و مقایسهای، جایگاه زن در اندیشۀ دوعارف بزرگیهودی و مسیحی، موسی دلئون و یاکوب بومه را واکاوی کنیم. آنها نظراتی مطرح کردهاند که نیازمند تحلیل است. دلئون اختلال در آفرینش را بهدلیل دور شدن خدا و ملکه میداند اما در نهایت بهواسطۀ توبه، ریاضت و انجام مناسک، جدایی به هماهنگی تبدیل و باعث هماهنگی جهان میشود، با کامل شدن زن، مرد هم کامل شده و باعث تکاملعوالم علوی میشود. رابطۀ زن و مرد باعث پایداری ایمان و عاملی است که حضور الهی (شخینه) آنها را ترک نکند. بومه پستتر بودن زن از مرد را رد میکند. او زن را موجودی میداند که از ماهیت آدم ساخته شده و میتواند به کمال برسد تا تصویر خدا باشد، بهعقیدۀ بومه در عمل زناشویی واکنشی الهی صورت میگیرد، اما تأثیرات دیگری نیز وجود دارد که از جنبۀ زمینی و شیطانی ناشی میشود.
کلیدواژهها