نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، نویسندۀ مسؤل
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی
3 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
چکیده
حیرت، از رویارویی با امور ناشناخته و خلاف توقع بر افراد انسانی عارض میشود. حیرت عارفان از تجلیات ناگهانی باریتعالی ناشی میگردد؛ بر این اساس، حیرت از حالات مهم عارفان صاحبحال است. عارفان با تکیه بر تجربیات عرفانیشان دربارۀ حیرت و ویژگیهای آن سخنانی ارائه کردهاند که مولانا هم از این امر مستثنا نیست. مولانا مانند سایر عارفان در آثار خود بهویژه مثنوی که جنبۀ تعیلمی دارد، حیرت را به مذموم (فلسفی) و ممدوح (معرفتبخش) تقسیم کرده است. وی منشأ حیرت عارفان را تجلیات ظاهراً متضاد باریتعالی میداند و باورمند است که حیرت عارفانه سبب شناخت حضرت حق میگردد. اما در برخی از غزلهای مولانا تصویر واقعی حالات حیرتانگیزی که در نتیجۀ تجارب ناب عرفانی عارض گردیده، بهشکل طبیعی آن بازتاب یافته است که بررسی و تحلیل آن در شناخت حالات باطنی و درونی مولانا ما را یاری میرساند. جستار حاضر بهشیوۀ توصیفیتحلیلی تلاش کرده است تا علل، انواع، درجۀ شدت و چگونگی بیان حیرت مولانا را آشکار سازد. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که مولانا در ابراز حیرت از واژههای متعارف زبان و شگردهای بلاغی سود جسته است؛ انواع مختلف موسیقی شعر هم در القای حیرت نقش بسزایی دارد. در این غزلها حیرت از نظر درجۀ شدت آن در نوسان است. علاوه بر این محتوای برخی از غزلهای مولانا کاملاً حیرت است و دیگر هیچ عاطفهای به نظر نمیرسد؛ اما در تعدادی از غزلها علاوه بر حیرت، عشق، وجد، شادی، پذیرش و... هم بیان گردیده است که از این میان در بعضیها حیرت بر دیگر عواطف غلبه دارد و در برخی هم دیگر عواطف بر حیرت غالب بوده و حیرت در یک یا چند بیت بهگونۀ عاطفۀ درجه دو و ثانوی در کنار دیگر عواطف ابراز شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The State of reflection of astonishment (Heyrat) in the sonnets(Ghazals) of Mavlana
نویسندگان [English]
1 Ph.D. student of mystical literature at Imam Khomeini International University, (Tariq.zakir@yahoo.com).
2 Associate Professor of Persian Language and Literature at Imam Khomeini International University.
3 Assistant Professor of Persian Language and Literature at Zanjan University.
چکیده [English]
Astonishment occurs when human beings are affected by unknown and unexpected things. The astonishment of mystics arises from the sudden manifestations of the burden of transcendence. Hence, astonishment is considered as one important state of mystics. Mystics have made statements about astonishment and its features based on their mystical experiences, and Mavlana is no exception. Mavlana, like other mystics, divided astonishment into reprehensible (philosophical) and praiseworthy (knowledge-giving) in his works, especially Masnavi, which has an educational aspect. He considers the source of the mystics' astonishment as seemingly contradictory manifestations of transcendence, and believes that mystical astonishment leads to the knowledge of God. However, in some of Mavlana's sonnets, the real picture of the astonishing states resulted from pure mystical experiences is reflected in its natural form, and its study and analysis helps us understand Mavlana's inner states. The present study tries to reveal the causes, types, degree of severity as well as the manner of expressing the emotion of astonishment based on a descriptive-analytical methodology. The result of this study shows that Mavlana has used conventional expressions of language and rhetorical techniques to express astonishment; different types of music of poetry also play an important role in the illustration of wonder. In these sonnets, astonishment fluctuates from the lowest to the highest intensity. In addition, the content of some of Mavlana's sonnets is full of astonishment and seems to imply no emotion. But in a number of his sonnets, in addition to astonishment, other emotions such as love, ecstasy, joy, acceptance etc. have also been expressed. In some, astonishment prevails over other emotions, while in others, emotions have overcome astonishment, where astonishment is expressed in one or more verses as a second-degree and secondary emotion alongside other emotions.
کلیدواژهها [English]
7 ــــــــ (1400ب)، «نگاهی معرفتشناختی به غذای نور و نورخواری در آثار منظوم مولانا»، مجلۀ ادیان و عرفان دانشگاه تهران، سال پنجاهوچهارم، شمارۀ ۱، 43ـ۶۴.