نویسندگان
1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، نویسنده مسئول
2 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 استاد، زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق، دو نظریۀ ادبی است که هارولد بلوم آنها را راجع به تأثیر و تأثرات شاعرانه مطرح میکند. پژوهش پیش رو میکوشد با بومیسازی نظریۀ غربی، به روش اسنادی و تحلیلی به مقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار و مولانا بپردازد. بررسیها نشان میدهد مولانا برای رهایی از دلهرۀ اجتنابناپذیرِ قرار گرفتن در سایۀ عطار به تکاپو میافتد اثر خود را به شگردهایی خلاقانه مجهز کند تا آن را از آنِ خود کند و با طرزی نو به آفرینشگریهایی در ارائۀ بیان مطالب عرفانی بپردازد بهشکلی که به اثر خود هویتی جدید داده و آن را به استقلال برساند؛ نمادسازی، بهرهگیری بهجا از اصطلاحات عرفانی، بهکارگیری متمایز عناصر داستانی برای پرورش مطالب عرفانی، کاربست صنایع ادبی برای عمق بخشیدن به مضمون و معانی صوفیانه، تأکید بر کرامت اولیا در جهت بزرگداشت مرشد طریقت و توجه به صنعت التفات، شگردهایی است که مولانا ناخودآگاهانه با تمسک به آنها تلاش دارد به برتریجوییِ کلامی پرداخته و اثری متفاوت ارائه کند. نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که مولانا عمیقاً مؤید عطار و مفتخر به تأسی از اوست؛ بنابراین، با وجود بازخوانی خلاقانه و دستیابی به عینیت مستقل در برخی مواضع، با تکرار ویژگیهای سبکیِ فکریعرفانیِ عطار، تسلیم پدر میشود و در نهایت روایت عطارِ پدر در هیئتی جوانتر و متفاوتتر از پیش در روایت مولانایِ پسر ظاهر میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of the story of Ibrahim Adham in Lab Darya based on the theory of Anxiety of Influence and Misprision in the stories of Farid al-din of ʿAttar and Jalāl al-Dīn Rūmī
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Student in Persian Language and Literature,South Tehran Branch, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Persian Literature Department, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Persian Language and Literature, South Tehran Branch, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Anxiety of Influence and Misprision are two literary theories that Harold Bloom puts forward regarding poetic influence and influences. In order to get rid of the annoying apprehension of being influenced by the poetry of the past and to open up the open space of their poetic arts, poets consciously humiliate the predecessors and try to consider themselves superior to their pioneer poets by creatively misreading them. The purpose of this research is to compare the story of Ibrahim Adham in Lab Darya based on the theory of anxiety of influence and misreading of the creator in the stories of Attar and Rumi, which has been done through documentary and library methods.
The findings of the research show that the late Rūmī has retreated from the previous poet's style with some creative tricks in order to prevail over Attar's father's poetic style in an Oedipal battle. For this purpose, creations at different levels have been achieved; At the intellectual level, Rumi recreated mystical issues in a way that partially overlaps with the mentioned theory; Because, Rumi is a deep supporter of Attar and is proud to support him; Therefore, despite the creative reinterpretation and while achieving independent objectivity in some positions, by repeating Attar's intellectual-mystical stylistic features, he surrenders to his father, and in the end, Attar's father's narration is younger and different than before. It appears in the story of the Maulana , the Son. In the upcoming essay, while localizing the western theory, we will explain the intellectual-mystical development and evolution in the mentioned story.
کلیدواژهها [English]
ا