نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 استاد تمام و مدیر گروه ادیان و عرفان مؤسسۀ حکمت و فلسفه ایران (نویسنده مسئول)؛ استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
4 استادیار پژوهشکده هنر، فرهنگستان هنر؛ استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده
سیروسلوک عملی و نظری متصوفه، یکی از مهمترین و بهترین گنجینههای نشانهشناختی فرهنگی، طریقتی و عرفانی در فرهنگ ایرانی است. در این گنجینۀ فرهنگی، کاربرد و تعبیۀ نشانههای رمزگونه در سبک پوشش، لباس و ملزومات مرتبط با آن همچون کلاه و سربند اتفاق میافتد. این مقاله چگونگی استفاده متصوفه از هر امر خلاقهای را جهت بسط، توسعه، دوام و درخشندگی سلوک آنان در فضای اجتماعی بیان میکند و به روشها و منش طراحی نشانهشناسی تربیتی و مدیریت نظاممند دینی در بهرهوری از این عناصر در تحقق منویات عارفانه در پرورش انسانی میپردازد. این نشانهها برخوردار از بیشترین موارد مادی و بصری از قبیل رنگ، فرم، حالت، طرح، نقش و روش استفاده در مراتب، موقعیتها، منش ورود و انجام مراحل و مناسک در رابطه مریدی و مرادی میان اهل تصوف هستند. این مقاله در عین حال که شاخصههای مادی را میکاود، تلاش دارد درگیر تنوع گسترۀ تشکیلاتی و فرایندهای تصوف نشود و از حیطۀ نشانهها فراتر نرود. در این واکاوی عناصر مهمی همچون شکل، مدل، رنگ و حالت سرپوشها و کلاهها که منجر به قواعد، قوانین، مراتب و قاعدهمندی میشود، بهشیوۀ تحلیلیتوصیفی مورد بررسی قرار گرفته است. مهمترین دستاورد این مقاله، بیان ظرفیتهای لباس و ملزومات مرتبط با آن در مسیر نشانهشناسی و طرح سلوک رفتاری انسان است که میتواند حامل نظامات و مراتب فکری بوده و در تغییر نوع بینش و نگاه انسان امروزی به مقولۀ لباس تأثیرگذار باشد.
کلیدواژهها