نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
3 استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
چکیده
موضوع خلع بدن، از موضوعات برجسته در عرفان اسلامی است که در عرفان عاشقانه مطرح شده، اما پیشینۀ آن قبل از متون عرفانی در آثار ابنسینا دیده میشود. ابنسینا اولین فیلسوفی است که با براهین عقلی، تجرد نفس را تأکید کرده و بهطور مشخص در آثارش در مورد خلع بدن بحث کرده است. در این مقاله با مطالعۀ کتابخانهای و روش تحقیق توصیفیتحلیلی، موضوع خلع بدن و مؤلفههای آن در آثار ابنسینا با آثار برجستۀ متون عرفان اسلامی بررسی شده و سعی بر این است به سؤال اصلی تحقیق که بررسی تطبیقی موضوع خلع بدن و بیان اشتراکات فکری ابنسینا با آثار عارفان است، پاسخ داده شود. نتایج تحقیق نشان میدهد در مؤلفههای «شایستگان خلع بدن»، «شرایط خلع بدن»، «تعابیر و تمثیلات خلع بدن» و «مصادیق تجربۀ خلع بدن» در فلسفه و عرفان مشابهت وجود دارد و قبل از متون صوفیه در آثار ابنسینا آمده است. ابنسینا در اواخر عمر با گرایش به عرفان، به عروج روح و خلع بدن تأکید کرده و بهصورت مشخص و معیّن، نظریۀ خلع بدن را ارائه داده است. طبق اندیشههای وی، عارفان گروهی هستند که میتوانند به خلع بدن نائل آیند و برخی کرامتها، نمونۀ تجربههای عارفانۀ خلع بدن است، ریاضت، تهذیب نفس و مرگ ارادی از شرایط و عوامل خلع بدن است و در مقابل آن، گرایش به لذتهای شهوانی و مادیات مانع تجرد روح میشود. تعبیر نضو جلباب (درآوردن لباس)، تمثیل مرغ و قفس در رسالة الطیر و قصیدۀ عینیه، تعابیر ابنسینا برای توصیف خلع بدن است که بعد از وی در متون عرفانی تکرار شده است. تنها وجه تفاوت در مقایسۀ تطبیقی آثار ابنسینا و متون عرفانی در این است که ابنسینا با براهین عقلی از خلع بدن سخن گفته ولی در عرفان، عقل فلسفی در برابر عشق کنار گذاشته شده است.
کلیدواژهها