نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه جهرم، جهرم، ایران
2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده
نوشتار حاضر که به روش کمی- کیفی فراهم آمده، به بررسی و تحلیل بُعد منفی نفس یعنی نفس اماره، در آثار عطار پرداخته است. بُعد امارگی نفس و کارکردهای منفی آن که در گمراهی و سقوط انسان بسیار نقش دارد، یکی از مهمترین مباحث شناختشناسی در تعالیم عرفانی عطار است. عطار برای بازنمایی این بُعد منفی نفس، آن را در قالب طرحوارههای تصویری، بدنمند و مجسم میسازد تا مخاطب بتواند مفاهیم انتزاعی مربوط به نفس اماره را دریابد. در پژوهش حاضر در مثنویهای عطار انواع طرحوارههای تصویری یعنی طرحوارۀ قدرتی، حرکتی و حجمی در ارتباط با نفس اماره واکاوی شد. از حیث بسامدی، میزان استفاده از طرحوارۀ قدرتی بیش از دو نوع دیگر است که در صفاتی همچون کافر بودن، درندهخویی و در قالب شخصیتهای حیوانی و انسانی چون سگ، خوک، افراسیاب، دیو، شیطان و... بازنموده میشود. دومین میزان استفاده از طرحوارههای تصویری مربوط به طرحوارۀ حجمی است که حکایت از همنشینی همیشگی نفس با انسان دارد. میزان استفاده از طرحوارههای حرکتی نسبت به دو نوع دیگر کمتر است که ارتباط معناداری با طرحوارۀ قدرتی دارد، زیرا سیطرۀ نفس بر انسان بسیار زیاد است؛ ازاینرو خروج از نفس بسیار بهکندی صورت میگیرد.
کلیدواژهها
منابع