نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه فلسفه، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران، نویسنده مسئول
3 دانشیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده
پدیدۀ انوار رنگین در جهان طبیعت، واقعیتی عینی است. علم اپتیک فیزیک، برای ظهور چنین پدیدهای پاسخی علمی دارد؛ از طرفی، مشاهدات باطنی انوار رنگین عرفای اسلامی نیز حقیقتی انکارناپذیر بوده و جنبهای تعبیری و تفسیری دارد. شهابالدین یحیی سهروردی در رسالهاش فی حقیقه العشق، گوهرهای وجودی حُسن، عشق و حُزن را سه صفت نورانی پدیدآمده از عقل دانسته، اما به این صفات ماهیتی رنگین نداده است. پژوهش حاضر با هدفی بنیادین بر اساس ویژگیهای ذاتی گوهرهای سهگانه، برایشان ماهیتی رنگی معیّن کرده است. این انوار رنگین در چرخۀ ترکیبات خود رنگهای ثانوی داشته که بهموجب آن، ویژگیها و مظاهر جدیدی را به وجود آوردهاند. شایان ذکر است که اساس تحلیل مقاله بر پایۀ تقریرات عرفای اسلامی و علم اپتیک فیزیک صورت گرفته و مبانیای رنگیعرفانی از آن استخراج شده است که نشانگر هماهنگی مراحل سیروسلوک عارف با صفات و رنگهاست. ضرورت چنین تحلیلی، نشانگر اهمیت نمادین انوار رنگین و معناداریشان بوده و موجب شکلگیری نظریات هستیشناختی و معرفتشناختی میشود. منابع مطالعاتی تحقیق بهشیوۀ کتابخانهای بوده و به روش توصیفیتحلیلی انجام پذیرفته است. با توجه به تأکید بر ترکیبات رنگ نور، نه ترکیبات مواد رنگی، نتایج حاصل از پژوهش آن شد که میتوان با در نظر داشتن صفات سهگانهای چون حُسن، عشق، حُزن و معادل انوار رنگین آن، و در ترکیبات ثانویشان، صفات جدیدی چون آگاهی، عرفان و حیرت، معادل نورهای رنگین آنان را نیز تعیین کرده و چرخهای از انوار رنگین بهمثابۀ سیر نزولی (اشراقی) و صعودی (شهودی) به نمایش گذاشت.
کلیدواژهها