آسیب شناسی تصوفروشهای خلسگی شمنیسم در برخی از فرقههای تصوف [دوره 5، شماره 1، 1388، صفحه 185-216]
آفات و رذایل نفسآفات نفس از دیدگاه آبای صحرا و عرفای مسلمان(با تکیه بر آرای غزالی) [دوره 11، شماره 1، 1394، صفحه 35-62]
آفرینشتاثیر اسرائیلیات بر چگونگی انعکاس قصۀ آفرینش آدم در متون منثور عرفانی فارسی (از قرن پنجم تا پایان قرن هفتم) [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 85-114]
آمادگیمعرفت شناسی احساس در منظومه عرفانی بهاءولد و مولوی [دوره 4، شماره 1، 1387، صفحه 153-168]
آنتونیو گرامشیسیمای مشایخ صوفیه در متون منثور عرفانی عصر مغول با تأکید بر نظریۀ هژمونی آنتونیو گرامشی [دوره 19، شماره 1، 1402]
آنهماری شیملطبقهبندی و تحلیل ساختاری و موضوعی آرای آنهماری شیمل و ویلیام چیتیک در ترسیم چهرۀ مولانا [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 305-332]
اسرائیلیاتتاثیر اسرائیلیات بر چگونگی انعکاس قصۀ آفرینش آدم در متون منثور عرفانی فارسی (از قرن پنجم تا پایان قرن هفتم) [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 85-114]
اسرار التوحیدتبیین رابطۀ پیر و مرید در اسرار التوحید بهمثابۀ همتایی برای بازی هرمنوتیکی در جهت رهایی از سوژهمحوری [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 367-392]
اسرار نامهعروج جسمانی پیامبر(ص) از دیدگاه عطار نیشابوری در منظومه اسرارنامه [دوره 3، شماره 2، 1386، صفحه 33-52]
اسرارنامهتأثیر اسرارنامه عطار بر گلشن راز شبستری بر اساس نظریه بینامتنیت [دوره 11، شماره 1، 1394، صفحه 5-34]
اضطراب تأثیرمقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار نیشابوری و مولانا [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 251-280]
اطوار وجودیارتباط شهود انوار رنگی و گذر از اطوار وجودی در مکتب کبرویه [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 151-178]
اعتباربررسی «اعتبار» از دیدگاه ابن برّجان و مقایسه با ابن مسرّه [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 353-374]
اعظمیت اسممعیار اعظم بودن «اسم اعظم» خداوند در عرفان اسلامی [دوره 11، شماره 2، 1394، صفحه 89-118]
افسانههای توراتبازتاب ضربالمثلهای برخاسته از افسانههای اسرائیلی در متون عرفانی ادب فارسی [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 5-34]
ایماژهای زندگینگاهی به ایماژهایِ زندگی در نگره مولوی و کازنتزاکیس با تاکید بر ایماژِ «زندگی به مثابه سوءتفاهم/ جنگ» [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 235-262]
ایماژهای زندگیکُحلِ پندار بررسی ایماژِ «زندگی به مثابه توهم اراده آزاد» در نگاه مولوی و اسپینوزا [دوره 19، شماره 1، 1402]
ایمانگونه صوفیانه معرفت و ایمان [دوره 6، شماره 1، 1389، صفحه 247-272]
بازتاب هویتیاز جان خدا خوان تا جان خدا دان تحلیل ملازمۀ میان خودشناسی و خداشناسی از دیدگاه جلالالدین محمد مولوی [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 165-192]
بازگشت به اصلنگاهی به وطن مألوف از دیدگاه مولانا بر اساس مثنوی [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 201-226]
بازی هرمنوتیکیتبیین رابطۀ پیر و مرید در اسرار التوحید بهمثابۀ همتایی برای بازی هرمنوتیکی در جهت رهایی از سوژهمحوری [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 367-392]
باژخوانیباژگویی و باژخوانی در غزلیات حافظ [دوره 3، شماره 2، 1386، صفحه 101-126]
باژگونهباژگویی و باژخوانی در غزلیات حافظ [دوره 3، شماره 2، 1386، صفحه 101-126]
باژگوییباژگویی و باژخوانی در غزلیات حافظ [دوره 3، شماره 2، 1386، صفحه 101-126]
باژنماییباژگویی و باژخوانی در غزلیات حافظ [دوره 3، شماره 2، 1386، صفحه 101-126]
باورپذیریتحلیل و تبیین شاخصههای رئالیسم عرفانی در داستانهای کشف المحجوب هجویری [دوره 19، شماره 1، 1402]
بایزید بسطامیبررسی نقش سه عارف خطّه قومس در حفظ و استمرار اندیشه خسروانی و حکمت اشراق [دوره 11، شماره 2، 1394، صفحه 65-88]
بایزید بسطامیبررسی و مقایسه عروج ارداویراف و بایزید بسطامی [دوره 12، شماره 2، 1395، صفحه 85-104]
بایزید بسطامیبررسی ادعای یکسانانگاری «فتکون انت ذاک» در بیان بایزید بسطامی و «تت توام اسی» در اوپانیشاد چاندوگیه [دوره 14، شماره 1، 1397، صفحه 5-30]
بحر الحقایقتأثیر نجم رازی بر اندیشههای عرفانی ملاصدرا [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 345-366]
بدبینینگاهی جامعهشناختی و عرفانی به گستره و زمینههای بدبینی در مثنوی [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 123-142]
بدخوانی خلاقمقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار نیشابوری و مولانا [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 251-280]
بدعتچرایی رویکرد ابنجوزی و ابنتیمیه در خصوص تصوف و عرفان [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 117-144]
بررسی تطبیقیبررسی تطبیقی مسئلۀ خلع بدن در اندیشۀ ابنسینا و عرفای مسلمان [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 117-138]
بررسی دلالیبررسی حدیثِ شیدایی و پاکدامنی و رازپوشی [دوره 8، شماره 1، 1391، صفحه 23-52]
بررسی صدوریبررسی حدیثِ شیدایی و پاکدامنی و رازپوشی [دوره 8، شماره 1، 1391، صفحه 23-52]
بررسی محتواییتبارشناسی کتاب مصباح الشریعه [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 5-36]
برهانالدین محقق ترمذیبهاء ولد و تداوم سنت معارفنامهنویسی در عرفان و ادب فارسی [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 205-232]
بزرگان صوفیۀ ایراننقد نوعشناسی دینی در جامعهشناسی دین ماکس وبر (بر اساس حیات دنیوی بزرگان طریقت نعمتاللهی در ایران) [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 217-250]
بصر نبیپیوند رؤیت فؤاد و بصر در معراج پیامبر(ص) [دوره 8، شماره 2، 1391، صفحه 157-177]
بصرهمقایسۀ تطبیقی مشی زاهدانه در تصوف بصره و شام در دو قرن نخست هجری [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 97-124]
بطون قرآنعلاء الدوله سمنانی و تفسیر عرفانی او [دوره 1، شماره 2، 1384]
بعد جسمانیکارکردهای معرفتی بُعد جسمانی انسان از دیدگاه ابنعربی و ملاصدرا [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 125-148]
بُعد جسمانیتحلیل و بررسی دلایل ضرورت بُعد جسمانی انسان از دیدگاه ابنعربی [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 67-92]
بعل شم طووجایگاه تاریخی و مشخصههای فکری حسیدیزم نوین در بستر دیگر جریانهای عرفانی یهود [دوره 12، شماره 2، 1395، صفحه 25-56]
بقاتحلیل و مقایسۀ فنا و بقا در سنت عرفانی اول و دوم [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 175-204]
بلازمینه های شکل گیری دو اصطلاح «بار امانت» و «عهد امانت» در ادبیات عرفانی [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 121-142]
بلاغتساختشکنی «هویت» در تمثیلپردازیهای عرفانی از منظر نظریۀ گفتمان لاکلائو و موف (مطالعۀ موردی: هویت گناهکار) [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 5-26]
بندیکتمقایسه دستورات عرفانی خواجه عبدالله انصاری و قواعد رهبانی بندیکت قدیس [دوره 10، شماره 1، 1393، صفحه 203-240]
بهاءالدین نقشبندانیس الطالبین و عده السالکین از کیست؟ [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 5-20]
بهاء ولدمقایسه برخی از جنبه های محتوایی و شکلی غزلیات شمس و معارف بهاء ولد [دوره 5، شماره 1، 1388، صفحه 29-52]
بهاء ولدبهاء ولد و تداوم سنت معارفنامهنویسی در عرفان و ادب فارسی [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 205-232]
بهاءولدمعرفت شناسی احساس در منظومه عرفانی بهاءولد و مولوی [دوره 4، شماره 1، 1387، صفحه 153-168]
بهشتبررسی تأویلات ابن عربی درباره آیات خلودو جاودانگی عذاب در قرآن [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 5-26]
بهشتدرنگی معناشناختی پیرامون واژه لاابالی در ادب و حدیث و عرفان [دوره 7، شماره 2، 1390، صفحه 173-198]
بینامتنیتتحلیل روابط بینامتنی در تفسیرهای صوفیانه از آیۀ 17 سورۀ انفال [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 239-268]
بینامتنیتبررسی روابط بینامتنیتی تمثیلهای تقابل جان با جسم و جهان در متون عرفانی (مورد مطالعه: کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مولوی) [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 273-296]
پ
پدران صحرامقایسه مقامات عرفانی از دیدگاه پدران صحرا و عارفان مسلمان در چهار قرن اولیه(میلادی و هجری) [دوره 7، شماره 2، 1390، صفحه 5-30]
پدران صحراآفات نفس از دیدگاه آبای صحرا و عرفای مسلمان(با تکیه بر آرای غزالی) [دوره 11، شماره 1، 1394، صفحه 35-62]
پیامبر(ص)عروج جسمانی پیامبر(ص) از دیدگاه عطار نیشابوری در منظومه اسرارنامه [دوره 3، شماره 2، 1386، صفحه 33-52]
پیامهای جهانیپیامهای جهانی مولوی برای انسان امروز1 [دوره 4، شماره 2، 1387، صفحه 101-124]
پیر جمال اردستانیبازتاب «حقیقت محمدیـّه» در یوسفنامه پیر جمالی اردستانی [دوره 2، شماره 1، 1385، صفحه 123-144]
پیشههای عارفان مسلمانبررسی جایگاه پیشهها و ﺣﺮﻑ در اندیشۀ عارفان و سالکان مسلمان تا پایان قرن ششم هجری (بر اساس متون منتخب منثور عرفانی) [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 145-172]
پیوند اسطوره و عرفانبررسی رویکردهای تأویلی به نمادهای مثنوی درمنابع مثنویپژوهی معاصر [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 309-334]
ت
تأثیرگذارترین صوفیانتأثیرگذارترین صوفیان و مهمترین موضوعات عرفانیِ سدۀ دوم تا چهارم هجری [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 319-344]
تأخیر دفتر دومتبیینی تازه از اسباب و عوامل تأخیر مثنوی در دفتر دوم [دوره 7، شماره 1، 1390، صفحه 117-160]
تأکیداهمیت «تأکید» و روشهای آن در ساخت اطلاعی گفتمان تعلیمی الانسان الکامل نسفی [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 5-28]
تأویلبازتاب نور نجس یا خیالات نادرست مدعیان سلوک در متون عرفانی تا قرن ششم [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 27-44]
تربیت غیرمستقیمتربیت غیرمستقیم مرید در حکایات عرفانی (با تکیه بر تذکره الاولیاء عطار) [دوره 9، شماره 2، 1392، صفحه 83-112]
ترتیب الفبایینمایۀ مقالات مجله مطالعات عرفانی به ترتیب الفبایی نام نویسندگان اول مقاله(شماره های 1 تا 20) به کوشش خانم جنت خاکسار آرانی [دوره 10، شماره 2، 1393، صفحه 253-279]
تصوففرقههای صوفیه تا روزگار کشف المحجوب هجویری [دوره 2، شماره 1، 1385، صفحه 31-52]
تصوفآرا و عقاید معروف کرخی [دوره 1، شماره 2، 1384]
تصوفپژوهشی در سند و متن حدیث «کنز مخفی» [دوره 1، شماره 2، 1384]
تصوفصورتبندی گفتمانیِ ابن جوزی برابر صوفیان در تلبیس ابلیس [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 39-66]
تصوفنقد و تحلیل گفتمان نقشبندیه در غزل جامی بر اساس نظریه زبانشناختی فرکلاف و هلیدی [دوره 9، شماره 2، 1392، صفحه 113-146]
تصوفبررسی تحولات درزمانی تعاریف عرفان و تصوف بر اساس متون نثر صوفیه تا سدۀ سیزدهم هجری [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 39-66]
تصوفپیش فرضهای محبت در تفسیر میبدی بر آیه الست [دوره 12، شماره 2، 1395، صفحه 131-156]
تصوفعوامل توجه فرادستان به تصوف [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 193-218]
تصوفبررسی تطبیقی کارکرد خانقاه و آداب خانقاهی در تصوف متقدم و معاصر [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 269-296]
تصوفاهمیت «تأکید» و روشهای آن در ساخت اطلاعی گفتمان تعلیمی الانسان الکامل نسفی [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 5-28]
تصوفشیوههای اقناع مخاطب در کشف المحجوب هجویری در آیینۀ نقد رتوریکی [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 305-332]
تصوفکتابسوزی و کتابشوییِ صوفیه (ریشهها و انگیزهها) [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 35-66]
تصوفمقایسۀ تطبیقی مشی زاهدانه در تصوف بصره و شام در دو قرن نخست هجری [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 97-124]
تصوفتطور تاریخی و عقیدتی سلسلۀ علاویه [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 173-194]
تصوفبررسی تطبیقی هنجارهای اخلاقی در اخلاق مراقبت و اخلاق فتوت صوفیانه [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 31-60]
تصوفواکاوی آداب ضیافت در تصوف [دوره 19، شماره 1، 1402]
تصوّفگونه صوفیانه معرفت و ایمان [دوره 6، شماره 1، 1389، صفحه 247-272]
تصوّفاحمد حرب اصفهانی نیشابوری (تحقیقی درباره احوال و اقوال یکی از صوفیـ زاهدان قرن سوم هجری) [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 225-258]
تصوف ایرانیروشهای خلسگی شمنیسم در برخی از فرقههای تصوف [دوره 5، شماره 1، 1388، صفحه 185-216]
تصوّف خراسانپژوهشی در زندگانی، احوال و افکار حمدون قصّار [دوره 4، شماره 1، 1387، صفحه 181-212]
تصوّف خراسانابوحفص حدّاد نیشابوری یکی از بزرگان ملامتیه [دوره 8، شماره 1، 1391، صفحه 5-22]
تصوّف خراسانپژوهشی در زندگی و اندیشههای عرفانی ابوالقاسم کُرَّکانی [دوره 10، شماره 1، 1393، صفحه 175-202]
تصوف سدههای دوم تا چهارمتأثیرگذارترین صوفیان و مهمترین موضوعات عرفانیِ سدۀ دوم تا چهارم هجری [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 319-344]
تصوف قرن پنجم هجریبررسی تطبیقی الرساله القشیریه با البیاض و السواد ذکر چند نکته و تصحیح چند اشتباه [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 161-187]
تصوف معاصربررسی تطبیقی کارکرد خانقاه و آداب خانقاهی در تصوف متقدم و معاصر [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 269-296]
تصوف و عرفانبررسی و تحلیل تصوفپژوهیِ تطبیقیِ توشیهیکو ایزوتسو [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 83-108]
تصوّف و عرفان اسلامیبازتاب اندیشههای ابوالحسن دیلمی در آثار برخی از بزرگان تصوّف اسلامی (مطالعه مورد پژوهش: عشق الهی) [دوره 8، شماره 1، 1391، صفحه 53-76]
تضاد تکمیلیتبیین و تحلیل آموزۀ تضاد در هستیشناسی مولوی [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 93-114]
تضاد مرآتیتبیین و تحلیل آموزۀ تضاد در هستیشناسی مولوی [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 93-114]
تطبیق روایت عاشقانه و عارفانهدگردیسی شخصیت زلیخا در تطبیق روایت یوسف و زلیخای جامی و منطقالطیر عطار [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 139-170]
تعابیر قرآنیمضمونسازی واژۀ آب و مظاهر آن در مثنوی معنوی مولانا [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 165-190]
تعالیتأملی در اندیشه و آثار هرمان هسه و نقد داستان آگوستوس [دوره 3، شماره 2، 1386، صفحه 151-182]
تعالیم عرفانی ائمه شیعهنخستین تبیین احوال و مقامات عرفانی در مناجات «خَمسَ عَشَرَه» [دوره 11، شماره 2، 1394، صفحه 215-240]
تعزیه نامه هاخویشکاری و همنوایی اسطوره و عرفان در نسخ تعزیه [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 51-80]
تعقلبررسی «اعتبار» از دیدگاه ابن برّجان و مقایسه با ابن مسرّه [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 353-374]
تعلیمنگاهی به تعالیم اخلاق عرفانی در حکایتهای هفت اورنگ جامی [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 109-136]
تعلیم پیر به مریدتبیین رابطۀ پیر و مرید در اسرار التوحید بهمثابۀ همتایی برای بازی هرمنوتیکی در جهت رهایی از سوژهمحوری [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 367-392]
تفاسیربازتاب ضربالمثلهای برخاسته از افسانههای اسرائیلی در متون عرفانی ادب فارسی [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 5-34]
تقابلبررسی روابط بینامتنیتی تمثیلهای تقابل جان با جسم و جهان در متون عرفانی (مورد مطالعه: کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مولوی) [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 273-296]
تقلیب عشقمفهوم «تقلیب عشق کبریا» در متون صوفیه (با تأکید بر آثار مولانا) [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 5-38]
تکاملتجربه گونه های مرگ در زندگی در مثنوی معنوی [دوره 7، شماره 1، 1390، صفحه 87-116]
تکویننقش فراست و شهود صوفیانۀ مولوی در تکوین اشعار مثنوی و دیوان شمس [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 29-72]
تلازم خودشناسی و خداشناسیاز جان خدا خوان تا جان خدا دان تحلیل ملازمۀ میان خودشناسی و خداشناسی از دیدگاه جلالالدین محمد مولوی [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 165-192]
تلبیس ابلیسصورتبندی گفتمانیِ ابن جوزی برابر صوفیان در تلبیس ابلیس [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 39-66]
تمایز درونیفرایند دریافت لطف الهی در عرفان سیمون وی [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 253-280]
تمثیلتقابل مرگ و زندگی در مثنوی [دوره 3، شماره 1، 1386، صفحه 98-118]
تمثیلمکانیسم زبان و عناصر روایی در بیان کرامات عرفانی [دوره 9، شماره 2، 1392، صفحه 157-180]
تمثیلبررسی روابط بینامتنیتی تمثیلهای تقابل جان با جسم و جهان در متون عرفانی (مورد مطالعه: کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مولوی) [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 273-296]
تمثیلکیفیت تمثیل در انتقال معرفت عرفانی و اهمیت مخاطب در معنای نهایی آن از منظر عینالقضات همدانی [دوره 19، شماره 1، 1402]
توحید افعالیتحلیل روابط بینامتنی در تفسیرهای صوفیانه از آیۀ 17 سورۀ انفال [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 239-268]
توکّلتبارشناسی توکّل عرفانی در رسالۀ قشیریه بر مبنای نظریۀ گادامر [دوره 10، شماره 1، 1393، صفحه 85-108]
تیپشناسیبررسی و تحلیل مقایسهای مفهوم فرزانگی در نگاه مولوی و لائودزه [دوره 14، شماره 1، 1397، صفحه 137-174]
ث
ثقل اصغرنسبت محمد خاتم(ص) با قرآن کریم از منظر امام خمینی(ره) [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 67-97]
ثقل اکبرنسبت محمد خاتم(ص) با قرآن کریم از منظر امام خمینی(ره) [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 67-97]
ج
جاذبه های اولیهتأملی در اندیشه و آثار هرمان هسه و نقد داستان آگوستوس [دوره 3، شماره 2، 1386، صفحه 151-182]
جامع الستینمقایسه و تحلیل لطایف عرفانی قصۀ یوسف در کشف الاسرار و جامع الستین [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 5-24]
جامعهشناسی تاریخینگاهی جامعهشناختی و عرفانی به گستره و زمینههای بدبینی در مثنوی [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 123-142]
جامعهشناسی دیننقد نوعشناسی دینی در جامعهشناسی دین ماکس وبر (بر اساس حیات دنیوی بزرگان طریقت نعمتاللهی در ایران) [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 217-250]
جامینقد و تحلیل گفتمان نقشبندیه در غزل جامی بر اساس نظریه زبانشناختی فرکلاف و هلیدی [دوره 9، شماره 2، 1392، صفحه 113-146]
جامینگاهی به تعالیم اخلاق عرفانی در حکایتهای هفت اورنگ جامی [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 109-136]
جانبررسی روابط بینامتنیتی تمثیلهای تقابل جان با جسم و جهان در متون عرفانی (مورد مطالعه: کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مولوی) [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 273-296]
جان خداخواناز جان خدا خوان تا جان خدا دان تحلیل ملازمۀ میان خودشناسی و خداشناسی از دیدگاه جلالالدین محمد مولوی [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 165-192]
جانشینی مولاناسلطان ولد و خلافت او پس از مولانا [دوره 6، شماره 1، 1389، صفحه 201-226]
جان هیککثرتگرایی دینی در کتاب الانسان الکامل عزیزالدین نسفی [دوره 12، شماره 2، 1395، صفحه 105-130]
حدیقه الحقیقهحدیقه الحدیقه از دیدگاه روانشناسی تحلیلی یونگ (نمادها و مضامین کهنالگویی در دو حکایت روحالله و ترک دنیا و مکالمۀ او با ابلیس و حکایت حضرت سلیمان) [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 37-80]
حرکت و سلوکنگاهی تازه به اصول و مبانی عرفان(از نظرگاه فلسفی، صوفیانه و شاعرانه) [دوره 4، شماره 2، 1387، صفحه 124-156]
حروف الفباکارکرد بلاغی و ادبی حروف الفبا در اشعار عرفانی حروفی عمادالدین نسیمی [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 95-122]
حروفیهکارکرد بلاغی و ادبی حروف الفبا در اشعار عرفانی حروفی عمادالدین نسیمی [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 95-122]
حسامالدینمهلتی بایست تا خون شیر شدتأویلی بر ابیات آغازین دفتر دوم مثنوی [دوره 4، شماره 2، 1387]
حسامالدین چلبیسلطان ولد و خلافت او پس از مولانا [دوره 6، شماره 1، 1389، صفحه 201-226]
حسن حسنزاده آملیتبیین رابطۀ نافله و مقام محمود در آیۀ 79 سورۀ اسراء بر مبنای دیدگاه علامه حسن حسنزاده آملی [دوره 19، شماره 1، 1402]
حسیدیزم متأخرجایگاه تاریخی و مشخصههای فکری حسیدیزم نوین در بستر دیگر جریانهای عرفانی یهود [دوره 12، شماره 2، 1395، صفحه 25-56]
حسین بن ضحاکبررسی جلوههای خمرسرایی صوفیانه در اشعار حسین بن ضحاک مشهور به خلیع [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 251-270]
حضرت سلیمانحدیقه الحدیقه از دیدگاه روانشناسی تحلیلی یونگ (نمادها و مضامین کهنالگویی در دو حکایت روحالله و ترک دنیا و مکالمۀ او با ابلیس و حکایت حضرت سلیمان) [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 37-80]
حضرت علی(ع)بررسی انتقادی نقدهای واردشده به حکایت «خدو انداختن خصم بر روی (علی)» و تفسیر «حدیث غدیر» در مثنوی [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 263-286]
حضرت محمد(ص)پیوند رؤیت فؤاد و بصر در معراج پیامبر(ص) [دوره 8، شماره 2، 1391، صفحه 157-177]
حضرت محمد(ص)نسبت محمد خاتم(ص) با قرآن کریم از منظر امام خمینی(ره) [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 67-97]
حضرت مریم(س)بازتاب مقامات حضرت مریم(س) در متون عرفانی فارسی از قرن چهارم تا پایان قرن نهم [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 67-98]
حقایق التفسیرامام صادق(ع) و تأویل و تفسیر عرفانی قرآن [دوره 1، شماره 1، 1384]
حقیقتمعانی حقیقت و راههای کشف آن در مثنوی [دوره 7، شماره 2، 1390، صفحه 83-104]
حقیقت برترعرفان و سوررئالیسم از منظر زمینه های اجتماعی [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 183-200]
حقیقت محمدیهمبانی حکمی اسم اعظم در عرفان نظری [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 21-38]
حکایات عرفانیبررسی فرایند شکلگیری تحول روحی عارفان مسلمان [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 145-164]
حکایتنگاهی به تعالیم اخلاق عرفانی در حکایتهای هفت اورنگ جامی [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 109-136]
حکایت «خدو انداختن خصم بر روی علی(ع)»بررسی انتقادی نقدهای واردشده به حکایت «خدو انداختن خصم بر روی (علی)» و تفسیر «حدیث غدیر» در مثنوی [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 263-286]
خاستگاههای قبض و بسطبررسی خاستگاههای قبض و بسط در دیوان شمس [دوره 8، شماره 2، 1391، صفحه 177-216]
خالقیت خداوندمقایسه برخی از جنبه های محتوایی و شکلی غزلیات شمس و معارف بهاء ولد [دوره 5، شماره 1، 1388، صفحه 29-52]
خانقاهبررسی آداب و رسوم خانقاهی در متون منثور متصوفه تا قرن هفتم هجری [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 67-98]
خانقاهعناصر نمادین در معماری خانقاههای ایران از سده هفتم هجری تاکنون [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 63-84]
خانقاهبررسی تطبیقی کارکرد خانقاه و آداب خانقاهی در تصوف متقدم و معاصر [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 269-296]
خانقاه شیخ صفیالدین اردبیلیبازشناسی مفهوم سکوت ذهن و بازتاب آن در کالبد بناها (مورد مطالعه: چینیخانۀ خانقاه شیخ صفیالدین اردبیلی) [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 193-210]
ختم نبوتنسخ شرایع در مکتب ابن عربی [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 297-320]
خداارتباط انسان و خدا در آراء رویسبروک [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 115-148]
خداشناسیتحلیل و مقایسۀ فنا و بقا در سنت عرفانی اول و دوم [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 175-204]
خداشناسیاندیشه های عرفانی شیخ آذری اسفراینی در آینۀ جواهرالاسرار [دوره 10، شماره 2، 1393، صفحه 7-40]
خداونددرنگی معناشناختی پیرامون واژه لاابالی در ادب و حدیث و عرفان [دوره 7، شماره 2، 1390، صفحه 173-198]
خداوندکارکردهای معرفتی بُعد جسمانی انسان از دیدگاه ابنعربی و ملاصدرا [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 125-148]
خودالوهیتیتحلیل مقایسهایـ انتقادی «خودالوهیتی» در معنویت نوین و «وحی دل» در عرفان اسلامی با تکیه بر اندیشههای مولانا [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 115-144]
خودانگیختگی"وو- وی"، مهمترین وصف انسان کامل از دیدگاه لائوزی [دوره 9، شماره 2، 1392، صفحه 59-82]
خودشناسیغایت سیر و سلوک از دیدگاه ابن عربی [دوره 6، شماره 1، 1389، صفحه 115-144]
خودشناسیدل آدمی و ویژگیهای آن از دیدگاه عینالقضات همدانی [دوره 8، شماره 1، 1391، صفحه 77-102]
خودشناسیتحلیل و مقایسۀ فنا و بقا در سنت عرفانی اول و دوم [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 175-204]
خوراکواکاوی آداب ضیافت در تصوف [دوره 19، شماره 1، 1402]
خوشبختیصورتبندی مفهوم خوشبختی در منطق الطیر بر مبنای معناشناسی واژۀ دولت [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 143-166]
خیال متصلتأثیر خیال در تحول عشق مجازی به عشق حقیقی (با تکیه بر آراء ابنعربی) [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 173-200]
خیال منفصلتأثیر خیال در تحول عشق مجازی به عشق حقیقی (با تکیه بر آراء ابنعربی) [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 173-200]
د
دائو"وو- وی"، مهمترین وصف انسان کامل از دیدگاه لائوزی [دوره 9، شماره 2، 1392، صفحه 59-82]
داستانپردازیبطن اول مثنوی، هنر داستان پردازی مولوی [دوره 3، شماره 1، 1386، صفحه 54-68]
روانشناسی انسانگرابازخوانی زندگینامه مولوی با نظر به سلسلهمراتب نیازهای مزلو [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 87-118]
روانشناسی انسان گراتجربه های معنوی- عرفانی از دیدگاه روان شناسی [دوره 4، شماره 2، 1387، صفحه 25-46]
روانشناسی یونگحدیقه الحدیقه از دیدگاه روانشناسی تحلیلی یونگ (نمادها و مضامین کهنالگویی در دو حکایت روحالله و ترک دنیا و مکالمۀ او با ابلیس و حکایت حضرت سلیمان) [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 37-80]
روایات عرفانیتبارنامۀ روایت «ما رأیت شیئاً الا و رأیت الله فیه» و برداشتهای عرفا از آن [دوره 14، شماره 1، 1397، صفحه 87-112]
زندگی بهمثابۀ سوءتفاهمنگاهی به ایماژهایِ زندگی در نگره مولوی و کازنتزاکیس با تاکید بر ایماژِ «زندگی به مثابه سوءتفاهم/ جنگ» [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 235-262]
زندگی سرمدیحال سرمدی از نظرگاه مایستر اکهارت و اکهارت تولی [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 227-252]
زندگینامه مولانابازخوانی زندگینامه مولوی با نظر به سلسلهمراتب نیازهای مزلو [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 87-118]
زن سوفیاییزن سوفیایی در رؤیاهای عارفان (ذوالنون و ابنعربی) [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 149-179]
زهداحمد حرب اصفهانی نیشابوری (تحقیقی درباره احوال و اقوال یکی از صوفیـ زاهدان قرن سوم هجری) [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 225-258]
سقاییجریده برداری و سقّایی؛ میراث قلندران و جوانمردان [دوره 6، شماره 1، 1389، صفحه 61-90]
سکوت ذهنبازشناسی مفهوم سکوت ذهن و بازتاب آن در کالبد بناها (مورد مطالعه: چینیخانۀ خانقاه شیخ صفیالدین اردبیلی) [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 193-210]
سکوت عارفانهذکر خاموش؛ بررسی تطبیقی زبان دین در آرای مولوی و دیونیسیوس مجعول در مراتب سلوک عارفانه [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 279-308]
سنت ایرانی و اسلامیپیامهای جهانی مولوی برای انسان امروز1 [دوره 4، شماره 2، 1387، صفحه 101-124]
سنّت شفاهیکتابسوزی و کتابشوییِ صوفیه (ریشهها و انگیزهها) [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 35-66]
سنت عرفانی اول و دومتحلیل و مقایسۀ فنا و بقا در سنت عرفانی اول و دوم [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 175-204]
سنت گرایی دینیعناصر نمادین در معماری خانقاههای ایران از سده هفتم هجری تاکنون [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 63-84]
سنتهای زبانی شعراستمرار سنتهای شعر عرفانی گذشته در شعر عرفانی معاصر [دوره 19، شماره 1، 1402]
سنتهای محتوایی شعراستمرار سنتهای شعر عرفانی گذشته در شعر عرفانی معاصر [دوره 19، شماره 1، 1402]
سندپژوهشی در سند و متن حدیث «کنز مخفی» [دوره 1، شماره 2، 1384]
سهروردیبررسی و تحلیل همسویی دیدگاههای فلسفی و عرفانی حافظ با ابنسینا و سهروردی [دوره 14، شماره 1، 1397، صفحه 55-86]
سهروردیجلوههای نمادین انوار رنگین در گوهرهای وجودی حُسن، عشق و حُزن شیخ شهابالدین سهروردی [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 137-164]
سوانح العشاقتأملی در تأثیر احمد غزالی بر رامون لول: نمود عشق در عرفان اسلامی و مسیحی [دوره 10، شماره 2، 1393، صفحه 95-114]
سوررئالیسمعرفان و سوررئالیسم از منظر زمینه های اجتماعی [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 183-200]
سوژهمحوریتبیین رابطۀ پیر و مرید در اسرار التوحید بهمثابۀ همتایی برای بازی هرمنوتیکی در جهت رهایی از سوژهمحوری [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 367-392]
سوکسما سریرهفرایند سلوک و آداب و لوازم آن در تنتریسم هندویی [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 67-96]
شماره های 1 تا 20نمایۀ مقالات مجله مطالعات عرفانی به ترتیب الفبایی نام نویسندگان اول مقاله(شماره های 1 تا 20) به کوشش خانم جنت خاکسار آرانی [دوره 10، شماره 2، 1393، صفحه 253-279]
شمس الدین محمد تبریزیولایت و ولی از نظرگاه شمس تبریزی و بررسی بازتاب آن در مثنوی مولوی [دوره 11، شماره 1، 1394، صفحه 63-94]
شمس تبریزیسلطان ولد و خلافت او پس از مولانا [دوره 6، شماره 1، 1389، صفحه 201-226]
شمس تبریزیتجلّی نظریۀ وحدت وجود در اشعار عمان سامانی با نگاهی به آرای شمس تبریزی و مولوی [دوره 8، شماره 2، 1391، صفحه 107-138]
شمنیسمروشهای خلسگی شمنیسم در برخی از فرقههای تصوف [دوره 5، شماره 1، 1388، صفحه 185-216]
شناخت عرفانیمنِ منصوری در «أنا الحقّ» حسین بن منصور حلاّج [دوره 2، شماره 2، 1385، صفحه 17-34]
شهابالدین سهروردیبررسی نقش سه عارف خطّه قومس در حفظ و استمرار اندیشه خسروانی و حکمت اشراق [دوره 11، شماره 2، 1394، صفحه 65-88]
شهاب الدین سهروردیبررسی تکوین نظریۀ ولایت عارفانه بر مبنای استحالۀ تمثیلی و چگونگی انتقالِ آن به عصر سهروردی [دوره 11، شماره 1، 1394، صفحه 215-244]
شهادتتقابل مرگ و زندگی در مثنوی [دوره 3، شماره 1، 1386، صفحه 98-118]
شهودتجلی و احکامآن در عرفان عملی محیی الدین ابن-عربی [دوره 5، شماره 1، 1388، صفحه 53-68]
شهود عرفانیارتباط شهود انوار رنگی و گذر از اطوار وجودی در مکتب کبرویه [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 151-178]
شیخ آذریاندیشه های عرفانی شیخ آذری اسفراینی در آینۀ جواهرالاسرار [دوره 10، شماره 2، 1393، صفحه 7-40]
شیخ بهاییجوانب عرفانی در زندگی و شعر شیخ بهایی [دوره 8، شماره 2، 1391، صفحه 79-106]
شیخ محمود شبستریتأثیر اسرارنامه عطار بر گلشن راز شبستری بر اساس نظریه بینامتنیت [دوره 11، شماره 1، 1394، صفحه 5-34]
شیوههای معیشت صوفیهبررسی جایگاه پیشهها و ﺣﺮﻑ در اندیشۀ عارفان و سالکان مسلمان تا پایان قرن ششم هجری (بر اساس متون منتخب منثور عرفانی) [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 145-172]
شیوۀ روایتتحلیل و تبیین شاخصههای رئالیسم عرفانی در داستانهای کشف المحجوب هجویری [دوره 19، شماره 1، 1402]
ص
صائب تبریزیسفالینهها عناصری برای اجتماعی کردن عرفان صائب تبریزی [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 5-18]
عرفانتحلیل مقایسهایـ انتقادی «خودالوهیتی» در معنویت نوین و «وحی دل» در عرفان اسلامی با تکیه بر اندیشههای مولانا [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 115-144]
عرفاننگاهی به تعالیم اخلاق عرفانی در حکایتهای هفت اورنگ جامی [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 109-136]
عرفانبررسی و تحلیل ابعاد معرفتی فراست در ادب عرفانی [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 171-204]
عرفانکارکرد بلاغی و ادبی حروف الفبا در اشعار عرفانی حروفی عمادالدین نسیمی [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 95-122]
عرفانپرندگان اساطیری، سمبولیسم عرفانی و محیطزیست با تکیه بر شعر عرفانی فارسی [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 281-304]
عرفانبررسی تطبیقی مسئلۀ خلع بدن در اندیشۀ ابنسینا و عرفای مسلمان [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 117-138]
عرفان ابن عربیتجلی و احکامآن در عرفان عملی محیی الدین ابن-عربی [دوره 5، شماره 1، 1388، صفحه 53-68]
عرفان اسطورهذایخویشکاری و همنوایی اسطوره و عرفان در نسخ تعزیه [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 51-80]
عرفان اسلامیپیوند سیاست با عرفان در مرصاد العباد نجم رازی [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 99-120]
عرفان اسلامیبازتاب نور نجس یا خیالات نادرست مدعیان سلوک در متون عرفانی تا قرن ششم [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 27-44]
عرفان اسلامیجوانب عرفانی در زندگی و شعر شیخ بهایی [دوره 8، شماره 2، 1391، صفحه 79-106]
عرفان اسلامیتحلیل اخلاقمدارانۀ فضلیت مصاحبت در عرفان اسلامی؛ بهویژه در مثنوی [دوره 9، شماره 1، 1392، صفحه 95-122]
عرفان اسلامیتربیت غیرمستقیم مرید در حکایات عرفانی (با تکیه بر تذکره الاولیاء عطار) [دوره 9، شماره 2، 1392، صفحه 83-112]
عرفان اسلامیبررسی نقش ابزاری موسیقی در کسب معرفت عرفانی از منظر عرفان اسلامی [دوره 10، شماره 2، 1393، صفحه 115-142]
عرفان اسلامیارتباط شهود انوار رنگی و گذر از اطوار وجودی در مکتب کبرویه [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 151-178]
عرفان اسلامیتاثیر اسرائیلیات بر چگونگی انعکاس قصۀ آفرینش آدم در متون منثور عرفانی فارسی (از قرن پنجم تا پایان قرن هفتم) [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 85-114]
عرفان اسلامیتشبه به مسیح در قوس زندگی حلاج [دوره 13، شماره 2، 1396، صفحه 83-114]
عطارصورتبندی مفهوم خوشبختی در منطق الطیر بر مبنای معناشناسی واژۀ دولت [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 143-166]
عطاربررسی روابط بینامتنیتی تمثیلهای تقابل جان با جسم و جهان در متون عرفانی (مورد مطالعه: کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مولوی) [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 273-296]
عطارنگاه به زهد در غزلیات عطار نیشابوری [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 233-264]
عطاربازشناسی مفهوم سکوت ذهن و بازتاب آن در کالبد بناها (مورد مطالعه: چینیخانۀ خانقاه شیخ صفیالدین اردبیلی) [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 193-210]
عطار تونیحلول عطار و عطارهای حلولی بررسی منشأ پیدایش فریدالدین عطارهای غیر واقعی [دوره 8، شماره 2، 1391، صفحه 241-257]
عطار نیشابوریتحلیل و سنجش زیرساخت قرآنی تذکره الاولیای عطار در رویکرد تعلیمی- تربیتی [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 5-30]
عطار نیشابوریمقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار نیشابوری و مولانا [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 251-280]
عطایای اسمائیحقیقت عرفانی دعا و اجابت از دیدگاه ابنعربی با تکیه بر فتوحات و فصوص [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 271-298]
عطایای ذاتیهحقیقت عرفانی دعا و اجابت از دیدگاه ابنعربی با تکیه بر فتوحات و فصوص [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 271-298]
عطف الألف المألوف علی اللّام المعطوفبازتاب اندیشههای ابوالحسن دیلمی در آثار برخی از بزرگان تصوّف اسلامی (مطالعه مورد پژوهش: عشق الهی) [دوره 8، شماره 1، 1391، صفحه 53-76]
عفو و گناهگناه، آغازِ رجوع به خویشتن (نقد سخنِ اعتراضیِ عارف در تئوری گناه) [دوره 13، شماره 2، 1396، صفحه 63-82]
قرب فرایضتبیین رابطۀ نافله و مقام محمود در آیۀ 79 سورۀ اسراء بر مبنای دیدگاه علامه حسن حسنزاده آملی [دوره 19، شماره 1، 1402]
قرب نوافلنردبان عروج گذری بر حدیث قرب نوافل [دوره 1، شماره 1، 1384]
قرب نوافلتبیین رابطۀ نافله و مقام محمود در آیۀ 79 سورۀ اسراء بر مبنای دیدگاه علامه حسن حسنزاده آملی [دوره 19، شماره 1، 1402]
قرن نهمتصوف تشیع گرای قرن نهم [دوره 3، شماره 2، 1386، صفحه 183-201]
قصاب آملیکشف و کفش «کفش طلبیدن در عرفان ابوالعباس قصاب آملی» [دوره 4، شماره 1، 1387، صفحه 169-180]
قصّاریهپژوهشی در زندگانی، احوال و افکار حمدون قصّار [دوره 4، شماره 1، 1387، صفحه 181-212]
قصه آدمتاثیر اسرائیلیات بر چگونگی انعکاس قصۀ آفرینش آدم در متون منثور عرفانی فارسی (از قرن پنجم تا پایان قرن هفتم) [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 85-114]
کار در عرفان اسلامیبررسی جایگاه پیشهها و ﺣﺮﻑ در اندیشۀ عارفان و سالکان مسلمان تا پایان قرن ششم هجری (بر اساس متون منتخب منثور عرفانی) [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 145-172]
کازنتزاکیسنگاهی به ایماژهایِ زندگی در نگره مولوی و کازنتزاکیس با تاکید بر ایماژِ «زندگی به مثابه سوءتفاهم/ جنگ» [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 235-262]
کتابدایره واژگانی کلمه، کلام و کتاب در مکتب عرفانی ابنعربی [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 143-162]
کتاب الانسان الکاملکثرتگرایی دینی در کتاب الانسان الکامل عزیزالدین نسفی [دوره 12، شماره 2، 1395، صفحه 105-130]
کتاب النور سهلگیبررسی و مقایسه عروج ارداویراف و بایزید بسطامی [دوره 12، شماره 2، 1395، صفحه 85-104]
کتاب بیاض و سوادبررسی تطبیقی الرساله القشیریه با البیاض و السواد ذکر چند نکته و تصحیح چند اشتباه [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 161-187]
کتابسوزیکتابسوزی و کتابشوییِ صوفیه (ریشهها و انگیزهها) [دوره 18، شماره 1، 1401، صفحه 35-66]
کتاب مقدسحضور الهی(شخینا) در سنت یهود [دوره 6، شماره 1، 1389، صفحه 91-114]
کتب تعلیمی تصوفتأثیرگذارترین صوفیان و مهمترین موضوعات عرفانیِ سدۀ دوم تا چهارم هجری [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 319-344]
کثرتگرایی دینیکثرتگرایی دینی در کتاب الانسان الکامل عزیزالدین نسفی [دوره 12، شماره 2، 1395، صفحه 105-130]
کرامتبررسی و تحلیل ابعاد معرفتی فراست در ادب عرفانی [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 171-204]
کرامت در عرفانتحلیل پدیدارشناختی کارکردهای فردی و اجتماعی فراست در ادب عرفانی [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 81-114]
کرامیانسخنان نویافته دیگر، از محمد بن کرام [دوره 2، شماره 1، 1385، صفحه 5-14]
کرّامیهاحمد حرب اصفهانی نیشابوری (تحقیقی درباره احوال و اقوال یکی از صوفیـ زاهدان قرن سوم هجری) [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 225-258]
کریمالدین بکتمرسلطان ولد و خلافت او پس از مولانا [دوره 6، شماره 1، 1389، صفحه 201-226]
کشفکشف و کفش «کفش طلبیدن در عرفان ابوالعباس قصاب آملی» [دوره 4، شماره 1، 1387، صفحه 169-180]
کشف الاسراربررسی روابط بینامتنیتی تمثیلهای تقابل جان با جسم و جهان در متون عرفانی (مورد مطالعه: کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مولوی) [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 273-296]
کشف الاسرارتأثیر عرفان بر تفاسیر قرآن بر اساس دو تفسیر روض الجنان و کشف الاسرار [دوره 4، شماره 1، 1387، صفحه 5-25]
کشف الاسرارروزبهان و عشق به زیبارویان: تحلیل ساختگرایانۀ تجربههای عرفانی روزبهان [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 189-206]
کشف الاسرارمقایسۀ تأویل عرفانی آیات در شرح التعرف ربع اول با کشف الاسرار نوبت الثالث [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 361-382]
کشف الاسرار میبدیمقایسه و تحلیل لطایف عرفانی قصۀ یوسف در کشف الاسرار و جامع الستین [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 5-24]
کشفالمحجوبویژگیهای سرّ در کشفالمحجوب و مطابقت آن با متون منثور صوفیه [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 133-150]
کنز مخفیپژوهشی در سند و متن حدیث «کنز مخفی» [دوره 1، شماره 2، 1384]
کهنالگوبررسی تطبیقی کهنالگوی سایه در آراء یونگ و رد پای آن در غزلهای مولانا [دوره 10، شماره 1، 1393، صفحه 5-28]
کهن الگوهاحدیقه الحدیقه از دیدگاه روانشناسی تحلیلی یونگ (نمادها و مضامین کهنالگویی در دو حکایت روحالله و ترک دنیا و مکالمۀ او با ابلیس و حکایت حضرت سلیمان) [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 37-80]
کهن الگوی عارفبازتابشهای نقش اسطورهای خورشید در مثنوی مولانا [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 99-132]
کیخسرونشانه شناسی جنبه های عرفانی شخصیت کیخسرو بر اساس ریشۀ نام او [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 167-208]
گ
گادامرتبارشناسی توکّل عرفانی در رسالۀ قشیریه بر مبنای نظریۀ گادامر [دوره 10، شماره 1، 1393، صفحه 85-108]
گادامرتبیین رابطۀ پیر و مرید در اسرار التوحید بهمثابۀ همتایی برای بازی هرمنوتیکی در جهت رهایی از سوژهمحوری [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 367-392]
گرایشها و شیوههای تفسیریشناخت و تحلیل چگونگی تفسیر آیات قرآن در متون نثر عرفانی غیرتفسیری پارسی [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 177-199]
گفتمانساختشکنی «هویت» در تمثیلپردازیهای عرفانی از منظر نظریۀ گفتمان لاکلائو و موف (مطالعۀ موردی: هویت گناهکار) [دوره 16، شماره 1، 1399، صفحه 5-26]
گفتمان پویاتحلیل زبان عرفانی روزبهان بر اساس الگوی گفتمان پویا [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 35-66]
گفتمان تعلیمیاهمیت «تأکید» و روشهای آن در ساخت اطلاعی گفتمان تعلیمی الانسان الکامل نسفی [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 5-28]
گفتمانشناسیبررسی عوامل سازنده ابهام در مقالات شمس با تأکید بر مسئله انسجام دستوری [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 45-86]
متون فارسی قرن پنجم و ششم هجریشناخت و تحلیل چگونگی تفسیر آیات قرآن در متون نثر عرفانی غیرتفسیری پارسی [دوره 13، شماره 1، 1396، صفحه 177-199]
متون منثور صوفیانبررسی تحولات درزمانی تعاریف عرفان و تصوف بر اساس متون نثر صوفیه تا سدۀ سیزدهم هجری [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 39-66]
متون منثور عرفانیبررسی جایگاه پیشهها و ﺣﺮﻑ در اندیشۀ عارفان و سالکان مسلمان تا پایان قرن ششم هجری (بر اساس متون منتخب منثور عرفانی) [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 145-172]
مثنویتبیینی تازه از اسباب و عوامل تأخیر مثنوی در دفتر دوم [دوره 7، شماره 1، 1390، صفحه 117-160]
مراقبتبررسی تطبیقی هنجارهای اخلاقی در اخلاق مراقبت و اخلاق فتوت صوفیانه [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 31-60]
مربع معناشناسیتحلیل زبان عرفانی روزبهان بر اساس الگوی گفتمان پویا [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 35-66]
مرتبۀ عاشقی و مرتبۀ معشوقیاولیای معشوق و کرشمۀ عنایت؛ شرح و تأویل غزلی از دیوان کبیر با نگاهی به جهاننگری سلطانولد [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 335-366]
مرتکب کبیرهبررسی تأویلات ابن عربی درباره آیات خلودو جاودانگی عذاب در قرآن [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 5-26]
مرجئهسیمای دوگانه ابلیس در آثار حکیم سنایی [دوره 1، شماره 1، 1384]
مردم گراییسلاطین عزلت رویگردانی عارفان از حاکمان و رویکرد به مردم [دوره 1، شماره 2، 1384]
مرصاد العبادپیوند سیاست با عرفان در مرصاد العباد نجم رازی [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 99-120]
مرصاد العبادستردن غبار از «آینۀ جهان نما» [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 201-222]
مرصاد العبادمعادشناسی عرفانی در مرصاد العباد با رویکرد معناشناسی [دوره 17، شماره 1، 1400، صفحه 145-170]
مرگتجربه گونه های مرگ در زندگی در مثنوی معنوی [دوره 7، شماره 1، 1390، صفحه 87-116]
معنویتگراییعوامل توجه فرادستان به تصوف [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 193-218]
معنویتگرایی جدیدتحلیل مقایسهایـ انتقادی «خودالوهیتی» در معنویت نوین و «وحی دل» در عرفان اسلامی با تکیه بر اندیشههای مولانا [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 115-144]
معنیمهلتی بایست تا خون شیر شدتأویلی بر ابیات آغازین دفتر دوم مثنوی [دوره 4، شماره 2، 1387]
معنیصورت: رهزن یا رهنما؟ بحثی در اصالت معنا و هویت دوگانه صورت در اندیشه مولانا [دوره 3، شماره 1، 1386، صفحه 69-81]
معنیشناسی شناختیبررسی مفهوم «وقت» در متون صوفیانه از دیدگاه معنیشناسی شناختی [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 233-250]
مفاهیم عرفان اسلامیبررسی تحولات درزمانی تعاریف عرفان و تصوف بر اساس متون نثر صوفیه تا سدۀ سیزدهم هجری [دوره 12، شماره 1، 1395، صفحه 39-66]
مفهوم التباسنگاهی به مفهوم التباس در نزد شیخ روزبهان بقلی شیرازی [دوره 6، شماره 2، 1389، صفحه 163-182]
مقالات شمسبررسی عوامل سازنده ابهام در مقالات شمس با تأکید بر مسئله انسجام دستوری [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 45-86]
مقالات شمسولایت و ولی از نظرگاه شمس تبریزی و بررسی بازتاب آن در مثنوی مولوی [دوره 11، شماره 1، 1394، صفحه 63-94]
مولانامقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار نیشابوری و مولانا [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 251-280]
مولویبررسی و تحلیل مقایسهای مفهوم فرزانگی در نگاه مولوی و لائودزه [دوره 14، شماره 1، 1397، صفحه 137-174]
مولویتحلیل مقایسهایـ انتقادی «خودالوهیتی» در معنویت نوین و «وحی دل» در عرفان اسلامی با تکیه بر اندیشههای مولانا [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 115-144]
مولویذکر خاموش؛ بررسی تطبیقی زبان دین در آرای مولوی و دیونیسیوس مجعول در مراتب سلوک عارفانه [دوره 15، شماره 2، 1398، صفحه 279-308]
مولویبررسی روابط بینامتنیتی تمثیلهای تقابل جان با جسم و جهان در متون عرفانی (مورد مطالعه: کشف الاسرار میبدی، مثنویهای عطار و مولوی) [دوره 16، شماره 2، 1399، صفحه 273-296]
مولویبررسی نسبت مولوی با عشق در دیوان شمس تبریزی بر اساس پیوندهای عاطفی چهارگان [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 175-206]
مولویتالستوی و قصه موسی و شبان [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 207-237]
مولویبررسی انتقادی نقدهای واردشده به حکایت «خدو انداختن خصم بر روی (علی)» و تفسیر «حدیث غدیر» در مثنوی [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 263-286]
مولوینگاهی به ایماژهایِ زندگی در نگره مولوی و کازنتزاکیس با تاکید بر ایماژِ «زندگی به مثابه سوءتفاهم/ جنگ» [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 235-262]
نظریۀ ادبیمقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار نیشابوری و مولانا [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 251-280]
نظم السلسلهسلوک عارفانه نقد و بررسی مثنوی نظم السلسله سید احمد وصلی سمرقندی [دوره 2، شماره 2، 1385، صفحه 61-82]
نعلینکشف و کفش «کفش طلبیدن در عرفان ابوالعباس قصاب آملی» [دوره 4، شماره 1، 1387، صفحه 169-180]
نعیمبررسی تأویلات ابن عربی درباره آیات خلودو جاودانگی عذاب در قرآن [دوره 5، شماره 2، 1388، صفحه 5-26]
نمایۀ مقالاتنمایۀ مقالات مجله مطالعات عرفانی به ترتیب الفبایی نام نویسندگان اول مقاله(شماره های 1 تا 20) به کوشش خانم جنت خاکسار آرانی [دوره 10، شماره 2، 1393، صفحه 253-279]
وحی دلتحلیل مقایسهایـ انتقادی «خودالوهیتی» در معنویت نوین و «وحی دل» در عرفان اسلامی با تکیه بر اندیشههای مولانا [دوره 14، شماره 2، 1397، صفحه 115-144]
ودانتهبررسی ادعای یکسانانگاری «فتکون انت ذاک» در بیان بایزید بسطامی و «تت توام اسی» در اوپانیشاد چاندوگیه [دوره 14، شماره 1، 1397، صفحه 5-30]
ورعتحلیل و بررسی مشرب عرفانی شیخ ابواسحاق کازرونی [دوره 18، شماره 2، 1401، صفحه 287-320]
ورقه و گلشاهقصههای عاشقانه در مثنوی [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 87-116]
ویلیام چیتیکطبقهبندی و تحلیل ساختاری و موضوعی آرای آنهماری شیمل و ویلیام چیتیک در ترسیم چهرۀ مولانا [دوره 15، شماره 1، 1398، صفحه 305-332]
ه
هارولد بلوممقایسۀ حکایت ابراهیم ادهم بر لب دریا بر اساس نظریۀ اضطراب تأثیر و بدخوانی خلاق در حکایات عطار نیشابوری و مولانا [دوره 17، شماره 2، 1400، صفحه 251-280]
هبوطمقایسه قصیده عینیه این سینا با بیژن و منیژه فردوسی [دوره 1، شماره 1، 1384]